Občasna razstava

Tomi Lombar – Razstava ob donaciji opusa fotografij

Tomi Lombar – Razstava ob donaciji opusa fotografij

Od rojstva samostojne Slovenije do obzorja njene tridesetletnice

Še ne sedemnajstletni Ljubljančan Tomi Lombar se je 17. marca 1988 izognil pouku na Srednji šoli za oblikovanje in fotografijo, da bi fotografiral obisk zadnjega voditelja Sovjetske zveze, Mihaila Gorbačova, v Ljubljani. V tem času je kot srednješolec že objavljal fotografije v popularni mladinski reviji Antena. Tri mesece pozneje, 21. junija 1988, je fotografiral množico, ki je Kongresni trg v Ljubljani z zahtevami po spoštovanju človekovih pravic preplavila v podporo četverici JBTZ. Na obzorju se je nakazovalo ključno zgodovinsko obdobje slovenskega naroda: pot v demokracijo in samostojno državo, obenem pa tudi pot Tomija Lombarja v svet reporterske fotografije. Po pripravništvu na Anteni je spomladi 1991, star dvajset let, pod vodstvom urednika fotografije Naceta Bizilja začel honorarno fotografirati za Dnevnik. Čeprav je bil najmlajši fotoreporter v ekipi, se je dela lotil odločno in pogumno. Po fotografiranju veselja ob osamosvojitvi je dan pozneje, 27. junija 1991, ustvaril serijo izjemno pomembnih, a tudi življenjsko tveganih fotografij prodora oklepnih enot Jugoslovanske ljudske armade proti Brniku. Spomladi 1993 je začel fotografirati za novi časopis Republika, spomladi 1994 za Delo Revije, jeseni 1995 pa je za najdaljše poklicno obdobje prišel v časopisno podjetje Delo pod okrilje urednika fotografije Joca Žnidaršiča. Za Delo in njegove edicije je vse do januarja 2020 s fotografijami, posnetimi doma ali po svetu, dnevno nagovarjal bralce.

Njegov opus v zahvalo za donacijo prvič predstavljamo na razstavi, zasnovani v štirih sklopih. Fotografiji poosamosvojitvenega zmagoslavnega veselja mladine sledita prvi in drugi sklop, ki odstirata Tomija Lombarja kot vojnega fotoreporterja. Njegove fotografije vojne na tleh razpadle Jugoslavije so simbolično postavljene na začetek in konec vojne – na začetek v Sloveniji leta 1991 in na konec na Kosovu leta 1999. V tretjem sklopu so fotografije izrazitega kontrasta vojni – fotografije izbranih slovenskih športnikov, ki so olimpijsko slavo dosegli na poletnih olimpijskih igrah. Tomi Lombar je olimpijce spremljal na Olimpijskih igrah v Atlanti (ZDA), Salt Lake Cityju (ZDA), Sydneyju, Atenah in Torinu. V četrtem sklopu so izbrane fotografije svetovno znanih osebnosti, ki so obiskale samostojno Slovenijo.

Več kot 200.000 doniranih analognih in digitalnih fotografij Tomija Lombarja je v Muzeju novejše zgodovine Slovenije prvi obsežni fond fotografij iz vseh treh desetletij samostojne Slovenije. Zaradi obsežne vsebine in estetike reporterskih fotografij ima donirani Lombarjev opus nacionalno vrednost.

Muzej se Tomiju Lombarju za spoštovanja vredno odločitev o donaciji najlepše zahvaljuje.

Zloženka >

Prispevek na RTV SLO v oddaji Kultura >

E - novičnik

Brezplačne novice o dogodkih in projektih Muzeja novejše in sodobne zgodovine Slovenije.