Na ogled od: 3. decembra 2018 do 15. maja 2019
Avtorica razstave: Andreja Zupanec Bajželj
Že od 19. stoletja je okno – odprtina v steni stavbe – simbol vizije in priljubljeni motiv številnih slikarjev in umetnikov.
Ne smemo pozabiti, da se je prav ob oknu oz. s pogledom skozi okno rodila tudi fotografija. Francoski inovator Joseph Nicéphore Niépce je namreč v letih 1826/1827 ob okno svojega stanovanja postavil enostaven lesen zaboj, opremljen z lečami (camero obscuro), in na kositrno ploščo, povlečeno z bitumnom, za vedno ujel Pogled z okna na posestvo Le Gras (View from the Window at Le Gras). Ujeta podoba velja za »prvo fotografijo«. Skoraj hkrati je nežno svetlobo skozi okno svojega studia v Parizu pomladnega jutra leta 1838 izkoristil Louis-Jacques-Mandé Daguerre. S kamero, usmerjeno na pariško ulico Boulevard du Temple, je navkljub potrebni dolgi ekspoziciji na ploščo ujel podobo človeka. Okno je tako v več pogledih tisto mesto, kjer se je fotografija pravzaprav začela in je med prvimi fotografskimi motivi.
S podobo ljudi ob oknu oz. pomenom okna so se v zgodovini medija (fotografije) igrali številni priznani tuji fotografi. Motiviko okna in pogled skozenj pa so na svoje fotografske kamere ujeli tudi številni slovenski fotografi in fotoreporterji. Izbranih dvanajst fotografskih podob iz arhiva Muzeja novejše zgodovine Slovenije ponuja tako le droben vpogled na obravnavano motiviko in postavlja v središče našega razmišljanja pogled skozi okno. Okno kot »pogled pogleda«.
Kolofon:
Besedilo in izbor fotografij: Andreja Zupanec Bajželj, kustosinja
Avtorji fotografij: Dragan Arrigler, Svetozar Busić, Marjan Ciglič, Peter Kocjančič, Miško Kranjec, Jože Mally, Tone Stojko, Rudi Stopar in Edi Šelhaus
Obdelava in priprava fotografij: Sarah Poženel, Sašo Kovačič
Oblikovanje: Tomaž Perme
Lektura: Irena Destovnik
Prevod: Martin Cregeen
Tisk: Pegaz d. o. o.
Razstavo je omogočilo Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije.