Srednješolcem nudimo pregledna vodstva po stalni in občasnih razstavah. Učne ure se navezujejo na veljavne učne načrte in so nadgradnja znanj, ki jih dijaki osvojijo v razredu. Za maturante, ki se pripravljajo na maturo iz zgodovine, smo pripravili paket petih delavnic, na katerih intenzivno ponovijo slovensko zgodovino 20. stoletja.
V šolskem letu 2023/2024 načrtujemo kar tri občasne razstave, posvečene
UMETNOSTI,
ŠPORTU in
ZDRAVJU:
Kruha in iger: Slikarstvo Toneta Kralja 1941–1945
Na ogled do 10. decembra 2023.
Napovedujemo:
- ZIMSKE OLIMPIJSKE IGRE: Zapuščina ZOI Sarajevo 1984
|
Od 18. januarja 2024 do aprila 2024
- Marjan Ciglič ob 100-letnici rojstva
|
Od junija 2024 do oktobra 2024
Vabljeni tudi na dogodke ob Mednarodnem dnevu spomina na žrtve holokavsta, ki bodo potekali od 24. do 26. januarja 2024.
Pregledno vodstvo po stalni razstavi Slovenci v 20. stoletju
Voden ogled stalne razstave
Dijakom približa slovensko zgodovino od začetka 20. stoletja do današnjih dni preko pogovorov o ključnih dogodkih preteklega stoletja. Na voljo so tudi delovni listi, prilagojeni starosti otrok, in vodeni ogledi, osredotočeni le na posamezno zgodovinsko obdobje, kot so prva ali druga svetovna vojna, obdobje med vojnama, obdobje od 1945 do 1961 ali obdobje od 1961 do 1980 ter demokratizacija in osamosvojitev Slovenije. Na spletni strani muzeja je na voljo tudi interaktivna oblika delovnega lista za osnovne in srednje šole.
Zadnja leta v vodstvo po stalni razstavi redno vključujemo zgodbe in anekdote iz slovenske zgodovine 20. stoletja. Tako želimo učencem in dijakom dati sidra, na katera navežejo snov, ki jo slišijo pri pouku. In kot pravijo sami, je tako še bolj zanimivo.
Vstopnina v muzej (za ogled vseh razstav): 4,00 EUR/dijaka
Vodstvo: 1 EUR/dijaka
Trajanje: 90 minut
Ključni cilji
- izgrajevanje, razširjanje in poglabljanje znanja o najpomembnejših dogodkih, pojavih in procesih iz nacionalne zgodovine 20. stoletja
- razvijanje spretnosti časovne in prostorske predstavljivosti
- razvijanje zavesti o narodni identiteti in državni pripadnosti ob razširjanju znanja o slovenski zgodovini
|
Časovnica
Razporejanje raznovrstnih zgodovinskih virov
Učna ura, na kateri dijaki z zgodovinskimi viri sami sestavijo časovni trak zgodovine 20. stoletja. Dodajajo ključne politične, gospodarske in kulturne dogodke, fotografije, izume in predmete. Tako lažje vizualizirajo sočasnost dogodkov, se o njih pogovorijo in si tudi več zapomnijo. Dijaki ponovijo snov, pridobijo vizualen pregled posameznega obdobja in se bolje časovno orientirajo. Delavnico priporočamo vsem skupinam, ki si bodo ogledale stalno razstavo.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 45 minut
Ključni cilji
- orientacija v času z uporabo časovnega traku
- izdelovanje kronološkega prikaza dogodkov iz preteklosti na preprostem časovnem traku
- poznavanje temeljnih obdobij iz slovenske zgodovine 20. stoletja
- uporabljanje zgodovinskih virov pri raziskovanju preteklosti
|
Dešifriranje sporočil
Tematski pogovor in dešifriranje besedil
Delavnica je sestavljena iz dveh delov. V prvem delu podrobneje spoznamo nemški šifrirni stroj Enigmo in njegove kriptografske značilnosti, po katerih slovi. V drugem delu dijaki sami dešifrirajo dve šifrirani besedili. Pri prvem besedilu skupaj poiščemo ključ. Drugo besedilo pa razvozlajo s pripomočkom za ročno dešifriranje, ki so ga uporabljali vse do izuma Enigme.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 45 minut
Ključni cilji
- pojasnitev pomena izuma in njegova umestitev v zgodovinski čas in prostor
- ugotavljanje vpliva sodobne vojaške tehnične iznajdbe na življenje po vojni
- razvijanje logičnega mišljenja
|
Slovenci v obdobju prve svetovne vojne
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
Na učni uri ob delu z zgodovinskimi viri podrobno spoznamo obdobje prve svetovne vojne. Primerjamo vzroke in povod za začetek vojne, na zemljevidu pokažemo, kje so se bojevali slovenski vojaki, pojasnimo določila in posledice tajnega Londonskega sporazuma s poudarkom na soški fronti, se pogovorimo o vplivu vojne na civilno prebivalstvo in razložimo okoliščine nastanka Države SHS.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 90 minut
Ključni cilji
- umestitev ključnih dogodkov in procesov, povezanih s Slovenci v prvi svetovni vojni, v ustrezen zgodovinski čas in prostor
- razvijanje spretnosti zbiranja in izbiranja informacij iz različnih medijev, kritično presojanje njihove uporabne vrednosti
- oblikovanje svojih zaključkov, mnenj, stališč, interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Slovenci med drugo svetovno vojno
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
Na učni uri ob delu z zgodovinskimi viri podrobno spoznamo obdobje druge svetovne vojne. Ob razkosanem zemljevidu slovenskega ozemlja opišemo življenje pod vsemi štirimi okupatorji, pojasnimo odnos Slovencev do okupacije, nastanek NOB, se pogovorimo o položaju civilnega prebivalstva v obdobju pomanjkanja, omenimo državljansko vojno in zaključne boje druge svetovne vojne na slovenskem ozemlju.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 90 minut
Ključni cilji
- umestitev ključnih dogodkov in procesov, povezanih s Slovenci v drugi svetovni vojni, v ustrezen zgodovinski čas in prostor
- razvijanje spretnosti zbiranja in izbiranja informacij iz različnih medijev, kritično presojanje njihove uporabne vrednosti
- oblikovanje svojih zaključkov, mnenj, stališč, interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Slovenci v prvem desetletju po drugi svetovni vojni
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
Učna ura, ki ob delu z zgodovinskimi viri obravnava obdobje od konca druge svetovne vojne do sredine petdesetih let. Razložimo povojni sistem oblasti in nasilen obračun z nasprotniki, se pogovorimo o značilnostih življenja z vidika gospodarskega, družbenega in socialnega delovanja ter pojasnimo določitev mej. Opišemo tudi značilnosti informbirojevskega spora in posledice le-tega za jugoslovansko notranjo in zunanjo politiko.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 90 minut
Ključni cilji
- umestitev ključnih dogodkov in procesov, povezanih s Slovenci v prvem desetletju po drugi svetovni vojni, v ustrezen zgodovinski čas in prostor
- razvijanje spretnosti zbiranja in izbiranja informacij iz različnih medijev, kritično presojanje njihove uporabne vrednosti
- oblikovanje svojih zaključkov, mnenj, stališč, interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Življenje Slovencev v šestdesetih in sedemdesetih letih 20. stoletja
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
Učna ura, ki ob delu z zgodovinskimi viri pokaže, kako so spremembe v gospodarskem, političnem in kulturnem življenju vplivale na spreminjanje načina življenja Slovencev v 60. in 70. letih preteklega stoletja. Med drugim govorimo o gospodarskih reformah in poskusu liberalizma, potrošništvu, kritični mladini, motorizaciji, razvoju popularne kulture in dopustništva.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 90 minut
Ključni cilji
- umestitev ključnih dogodkov in procesov, povezanih s Slovenci v 60. in 70. letih, v ustrezen zgodovinski čas in prostor
- razvijanje spretnosti zbiranja in izbiranja informacij iz različnih medijev, kritično presojanje njihove uporabne vrednosti
- oblikovanje svojih zaključkov, mnenj, stališč, interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Modernizacija življenja Slovencev po drugi svetovni vojni
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
Na učni uri primerjamo značilnosti življenja v Sloveniji v posameznih obdobjih po drugi svetovni vojni z vidika modernizacije stanovanj, povečanja motorizacije, razvoja potrošništva, sprememb prehranjevalnih navad, šolskih reform, preživljanja prostega časa in dopustovanja ter sprememb na področju zdravstva. Dejansko pogledamo, kako se po letu 1945 spremenilo vsakdanje življenje ljudi.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 90 minut
Ključni cilji
- umestitev ključnih sprememb v načinu življenja na Slovenskem po drugi svetovni vojni v ustrezen zgodovinski čas in prostor
- razvijanje spretnosti zbiranja in izbiranja informacij iz različnih medijev, kritično presojanje njihove uporabne vrednosti
- oblikovanje svojih sklepov, mnenj, stališč in interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Osamosvojitev Republike Slovenije
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
Voden pregled demokratizacije in osamosvojitve Republike Slovenije (1980–2008) ob zgodovinskih virih. Spoznamo značilnosti in obseg jugoslovanske krize v osemdesetih letih ter razloge, ki so Slovence dokončno odvrnili od Jugoslavije. Pojasnimo ključne dogodke, ki so pripeljali do osamosvojitve. Obnovimo tudi vojno za Slovenijo in prvih dvajset let samostojne države, vključno z njenim mednarodnim povezovanjem.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 90 minut
Ključni cilji
- opisovanje življenja Slovencev v socialistični Jugoslaviji z različnih perspektiv
- pojasnjevanje vzrokov za odločitev Slovencev za lastno državo
- pojasnjevanje mednarodnega povezovanja Slovenije
- z uporabo in učenjem ob raznovrstnih zgodovinskih virih oblikovanje svojih sklepov, mnenj, stališč in interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Oblikovanje slovenske zahodne meje tekom 20. stoletja
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
Na učni uri spoznamo, kako se je oblikovala današnja meja med Slovenijo in Italijo skozi celotno 20. stoletje. Spremljamo potek meje: rapalsko pogodbo, fašizacijo in italijanizacijo, italijansko okupacijo v času druge vojne, delitev Julijske krajine na cono A in B, oblikovanje Svobodnega tržaškega ozemlja in londonski memorandum. Zaključimo z osimskimi sporazumi leta 1975. Delo poteka v skupinah s pomočjo raznovrstnih primarnih in sekundarnih zgodovinskih virov. Poudarek je na sodelovalnem učenju.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 90 minut
Ključni cilji
- umestitev ključnih dogodkov in procesov, povezanih s Slovenci ob zahodni meji, v ustrezen zgodovinski čas in prostor
- analiziranje in primerjanje reševanj slovenske zahodne meje in položaja Slovencev ter njihovega življenja v različnih obdobjih
- analiziranje večperspektivnih zgodovinskih virov in ob njih razvijanje sposobnosti samostojnega izbiranja in odločanja
- oblikovanje svojih zaključkov, mnenj, stališč in interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Določanje slovenskih meja v 20. stoletju
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
Učna ura, ki obravnava nastanek veljavne slovenske meje, ki se je spreminjala in postopno oblikovala skozi 20. stoletje. Ob pisnih in slikovnih virih osvetlimo glavne dogodke, ki so vplivali na nastanek meja, in na položaj prebivalstva na spornih mejnih območjih. Pogovorimo se tudi o položaju slovenskega naroda zunaj Slovenije in o položaju manjšine pri nas.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 120 minut
Ključni cilji
- umestitev ključnih dogodkov in procesov, povezanih s slovensko mejo, v ustrezen zgodovinski čas in prostor
- analiziranje in primerjanje reševanj slovenske meje v različnih obdobjih
- analiziranje večperspektivnih zgodovinskih virov in ob njih razvijanje sposobnosti samostojnega izbiranja in odločanja
- oblikovanje svojih zaključkov, mnenj, stališč in interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Kaj mi povedo zgodovinski viri?
Rokovanje in iskanje informacij iz različnih zgodovinskih virov
Učna ura, ki bo učencem in dijakom pomagala pri učenju uporabe zgodovinskih virov pri vsakdanjem učenju. Na učni uri bodo z branjem fotografij razvili vizualno pismenost, z branjem grafov in izsekov člankov pa spretnost zbiranja in izbiranja, analize, sinteze, kritične presoje vrednosti in uporabnosti informacij, ki jih lahko razberejo iz zgodovinskega vira. Vsebina učne ure zajema razglasitev slovenske samostojnosti in prve dni vojne za Slovenijo, torej 26.–28. 6. 1991.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 60 minut
Ključni cilji
- učenje uporabe raznovrstnih zgodovinskih virov
- razvijanje spretnosti zbiranja in izbiranja informacij iz različnih medijev in kritično presojanje njihove uporabne vrednosti
- z uporabo in učenjem ob raznovrstnih zgodovinskih virih oblikovanje svojih sklepov, mnenj, stališč in interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Jaz in mi
Tematski pogovor ob zgodovinskih virih o človekovih pravicah
Učna ura, ki vključuje javno razpravo. Na začetku se ukvarjamo s temami, kot so človekove pravice in dileme o človekovih pravicah. Te pravice, ki so zapisane v ustavo in deklaracijo o človekovih pravicah, so ključni stebri vsake demokratične družbe. Vendar nobena pravica ni absolutna. Kaj se zgodi, ko je demokracija na kocki? Kaj se zgodi, ko pridejo temeljne pravice v konflikt med seboj? Med pogovorom se mladi naučijo o temeljnih človekovih pravicah in o njih razpravljajo ob zgodbah in predmetih iz slovenske zgodovine 20. stoletja. Spoznanja navežejo na zgodbe, ki jih lahko vsak dan opazijo v njihovi skupnosti. Na učni uri želimo mlade spodbuditi, da oblikujejo svoje mnenje o temah, kot so človekove pravice, rasizem, antisemitizem in strpnost.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 60 minut
Ključni cilji
- oblikovanje pogleda na svet, ki temelji na spoštovanju človekovih pravic, enakosti, demokraciji in odgovornem in kritičnem državljanstvu
- razvijanje sposobnost razumevanja in spoštovanja različnih ver, kultur in skupnosti
- poznavanje pomena medkulturnega dialoga in strpnosti ter premagovanja predsodkov in stereotipov
- poznati pomen medkulturnega dialoga in strpnosti ter premagovanje predsodkov in stereotipov
- razvijanje odprtosti do novih idej, do različnosti, večkulturnosti
- razvijanje kulture dialoga, spoštovanja drugačnih mnenj in stališč
- znati z dokazi zagovarjati svoje poglede in stališča
|
Sem državljan Republike Slovenije
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
Kaj sploh pomeni, da si državljan Republike
Slovenije? Kje je določeno, kdo je državljan in kakšne so njegove pravice in
dolžnosti? Kaj pomeni, da živimo v demokratični državi? Katera država pa je
nedemokratična? Na učni uri bomo na podlagi raznovrstnih virov skupaj odkrivali
odgovore na vprašanja o državi, demokraciji in državljanstvu v Republiki
Sloveniji.
Trajanje: 60 minut
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Vodstvo po občasni razstavi Kruha in iger: Slikarstvo Toneta Kralja 1941–1945
Raziskovalni ogled razstave
Toneta Kralja sta globoko zaznamovali
obe svetovni vojni. Prvo je kot 17-letni fant izkusil na fronti ob reki Piavi.
Druga in čas med obema vojnama pa sta mu pokazala, do kakšnih skrajnosti lahko
privede človeška norost. Fašistični pritisk in vse hudo je
sprejel kot izziv in ustvaril izvirni nezamenljivi slog. V vsakem prizoru je
našel priložnost, da je v poslikave vpletel narodnostni utrinek, skrbno je
izbiral barvno simboliko, atribute in vloge upodobljenih osebnosti. Ob Kraljevih delih bomo z učenci
in dijaki spoznavali družbeno življenje njegovega časa, posvetili se bomo
motivom in simboliki ter predstavili zgodovinske okoliščine, ki so zaznamovale
njegovo likovno ustvarjanje. Poleg likovnih del bodo
predstavljeni tudi restavratorski posegi, saj je prav restavratorski poseg na
delu Panem et circenses spodbudil
pripravo razstave.
Trajanje: 60 minut
Vstopnina v muzej (za ogled vseh razstav): 4,00 EUR/dijaka
Vodstvo: 1 EUR/dijaka
Pregledno vodstvo po občasni razstavi Sarajevo 1984
Raziskovalni ogled razstave
Voden ogled razstave bo prilagojen različnim
starostnim stopnjam. Z razstavo bomo pričarali vzdušje olimpijskih iger in
otvoritvene slovesnosti ter dali poudarek simboliki, ki jo olimpijsko
tekmovanje nosi s seboj. Preko predmetov in zapuščine ZOI Sarajeva 1984 bodo
učenci spoznali tako organizacijsko kot športno vlogo Slovencev na igrah ter
izvedeli, zakaj so se ravno te igre tako ukoreninile v zgodovino Slovencev.
Poseben trenutek na razstavi bo predstavljala še t. i. »soba spominov«, ki bo
učence popeljala v osemdeseta leta. Prostor bo omogočal vpogled in možnost za
pogovor o spremembah naše družbe in vsakdana v zadnjih štirih desetletji.
Trajanje: 90 minut
Vstopnina v muzej (za ogled vseh razstav): 4,00 EUR/dijaka
Vodstvo: 1,00 EUR/dijaka
Pregledno vodstvo po občasni razstavi Zdravstvo in medicina na Slovenskem od začetka 20. stoletja do danes. Izbrana poglavja.
Voden ogled razstave
Vodstvo po občasni razstavi bo različnim starostnim skupinam približalo izbrane teme iz zanimive zgodovine slovenskega zdravstva in medicine v 20. in 21. stoletju. Obiskovalci bodo spoznali delovne obleke in prisegi zdravnikov ter osebja zdravstvene nege, izvedeli, kdaj je začel delovati prvi zdravstveni dom in se seznanili s turbulentno zgodovino največje bolnišnice v slovenskem prostoru. Ogledali si bodo vojaška nosila in sanitetni nahrbtnik iz 1. svetovne vojne, operacijsko mizo iz partizanske bolnišnice in prisluhnili spominom zdravnika iz obdobja osamosvojitvene vojne leta 1991. Nedvomno jih bodo pritegnila impozantna »železna pljuča«, ki so omogočala dihanje pacientom z otroško paralizo, ter predstavitev nalezljivih, danes večinoma ozdravljivih, bolezni. Če vas zanima tudi, kako je izgledala naprava za zunaj telesni krvni obtok in kdaj je potekala prva operacija na odprtem srcu ter drugi najbolj izstopajoči dosežki slovenske medicine in zdravstva od začetka 20. stoletja do danes, razstave in vodstva po njej nikakor ne smete zamuditi.
Trajanje: 60 minut
Vstopnina v muzej (za ogled vseh razstav): 4,00 EUR/dijaka
Vodstvo: 1,00 EUR/dijaka
Le kaj nam imajo povedati?
Literarno zgodovinska učna ura ob razstavi Toneta Kralja
Ustavili se bomo ob izbranih slikah Toneta Kralja, si jih podrobneje ogledali ter jih skupaj raziskali. Vse osebnosti na umetnikovih slikah so zelo nazorno in zgovorno naslikane. Obrazi, kretnje, simboli in barve sporočajo misli, ki jih bomo poskušali umestiti v zgodovinski okvir in ustvariti stripovski prizor. Učenci ali dijaki bodo razdeljeni v skupine opremili likovna dela z besedili v oblačkih in ustvarili dialog med upodobljenimi osebnostmi, ali celo ustvarili strip.
Trajanje: 60 minut
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Simbolika na likovnih delih Toneta Kralja
Voden pogovor ob razstavi Toneta Kralja
Tone Kralj je v svoje likovno ustvarjanje vključil skrbno izbrane zgodovinske prizore in osebnosti, ki jih je pospremil z močno simboliko. Na interdisciplinarni učni uri bomo z učenci ali dijaki s pomočjo razstavljenih zgodovinskih virov, kot so uniforme, čelade, fotografije in zapisi raziskovali in odkrivali simbole, ki so upodobljeni na razstavljenih slikah, ter jih podkrepili s podrobnejšo razlago zgodovinskih okoliščin, ki so privedle do nastanka posameznega likovnega dela.
Trajanje: 60 minut
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Vsakdan v 80. letih
Voden pogovor o vsakdanjem življenju v 80. letih ob razstavi Zimske olimpijske igre
Učna ura bo potekala v rekonstruirani dnevni sobi in pokazala vsakdanje življenje v 80. letih. Živahno desetletje bo predstavljeno na zabaven in poučen način. Učence bo spodbudilo k dotiku, občutku in interakciji z razstavo, da odkrivajo način življenja v bližnji preteklosti na samostojen način.
Trajanje: 60 minut
Cena: 3,00 EUR/učenca ali dijaka
Ferplej je zakon
Tematska učna ura za krepitev pozitivnih vedenjskih vzorcev
Učna ura, na kateri bomo z različnimi nalogami krepili olimpijske vrednote kot so odličnost, sodelovanje, strpnost in prijateljstvo. Skozi zabavne naloge, ki temeljijo na prepletu teorije in prakse, bomo sprejemali različnost in oblikovali okolje, v katerem bo vsak učenec ali dijak našel svoje pozitivne lastnosti, pri katerih velja vztrajati.
Trajanje: 60 minut
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Vodstvo po razstavah ali delavnice lahko rezervirate na spodnjih kontaktih. V kolikor imate kakršna koli vprašanja, povezana s pedagoško-andragoškim delom, nas prav tako kontaktirajte. Z veseljem vam bomo odgovorili.
T (01) 300 96 21
M 051 353 901
E prijava@muzej-nz.si