Srednješolcem nudimo pregledna vodstva po stalni in občasnih razstavah. Učne ure se navezujejo na veljavne učne načrte in so nadgradnja znanj, ki jih dijaki osvojijo v razredu. Za maturante, ki se pripravljajo na maturo iz zgodovine, smo pripravili paket petih delavnic, na katerih intenzivno ponovijo slovensko zgodovino 20. stoletja.
Do konca oktobra 2021 je na ogled tudi občasna razstava Republika Slovenija 30 let, ki prikazuje obdobje samostojne slovenske države.
Vabljeni tudi na dogodke ob Mednarodnem dnevu spomina na žrtve holokavsta.
Pregledno vodstvo po stalni razstavi Slovenci v 20. stoletju
Voden ogled stalne razstave
Dijakom približa slovensko zgodovino od začetka 20. stoletja do današnjih dni preko pogovorov o ključnih dogodkih preteklega stoletja. Na voljo so tudi delovni listi, prilagojeni starosti otrok, in vodeni ogledi, osredotočeni le na posamezno zgodovinsko obdobje, kot so prva ali druga svetovna vojna, obdobje med vojnama, obdobje od 1945 do 1961 ali obdobje od 1961 do 1980 ter demokratizacija in osamosvojitev Slovenije.
Zadnja leta v vodstvo po stalni razstavi redno vključujemo zgodbe in anekdote iz slovenske zgodovine 20. stoletja. Tako želimo učencem in dijakom dati sidra, na katera navežejo snov, ki jo slišijo pri pouku. In kot pravijo sami, je tako še bolj zanimivo.
NOVO: V šolskem letu 2021/22 nudimo voden ogled stalne razstave tudi na daljavo preko Zoom-a. Vodstvo izvaja kustos ali usposobljen vodič. Pri vodstvu kombiniramo Power point prezentacijo in virtualni ogled, aktiven stik z učenci pa vzpostavimo preko različnih platform in aplikacij.
Na spletni strani muzeja je na voljo tudi interaktivna oblika delovnega lista za osnovne in srednje šole.
Vstopnina v muzej (za ogled vseh razstav): 3 EUR/dijaka
Vodstvo: 1 EUR/dijaka
Trajanje: 90 minut
Ključni cilji
- izgrajevanje, razširjanje in poglabljanje znanja o najpomembnejših dogodkih, pojavih in procesih iz nacionalne zgodovine 20. stoletja
- razvijanje spretnosti časovne in prostorske predstavljivosti
- razvijanje zavesti o narodni identiteti in državni pripadnosti ob razširjanju znanja o slovenski zgodovini
|
Časovnica
Razporejanje raznovrstnih zgodovinskih virov
Učna ura, na kateri dijaki z zgodovinskimi viri sami sestavijo časovni trak zgodovine 20. stoletja. Dodajajo ključne politične, gospodarske in kulturne dogodke, fotografije, izume in predmete. Tako lažje vizualizirajo sočasnost dogodkov, se o njih pogovorijo in si tudi več zapomnijo. Dijaki ponovijo snov, pridobijo vizualen pregled posameznega obdobja in se bolje časovno orientirajo. Delavnico priporočamo vsem skupinam, ki si bodo ogledale stalno razstavo.
Cena: 3 EUR/dijaka
Trajanje: 45 minut
Ključni cilji
- orientacija v času z uporabo časovnega traku
- izdelovanje kronološkega prikaza dogodkov iz preteklosti na preprostem časovnem traku
- poznavanje temeljnih obdobij iz slovenske zgodovine 20. stoletja
- uporabljanje zgodovinskih virov pri raziskovanju preteklosti
|
Dešifriranje sporočil
Tematski pogovor in dešifriranje besedil
Delavnica je sestavljena iz dveh delov. V prvem delu podrobneje spoznamo nemški šifrirni stroj Enigmo in njegove kriptografske značilnosti, po katerih slovi. V drugem delu dijaki sami dešifrirajo dve šifrirani besedili. Pri prvem besedilu skupaj poiščemo ključ. Drugo besedilo pa razvozlajo s pripomočkom za ročno dešifriranje, ki so ga uporabljali vse do izuma Enigme.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 45 minut
Ključni cilji
- pojasnitev pomena izuma in njegova umestitev v zgodovinski čas in prostor
- ugotavljanje vpliva sodobne vojaške tehnične iznajdbe na življenje po vojni
- razvijanje logičnega mišljenja
|
Slovenci v obdobju prve svetovne vojne
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
Na učni uri ob delu z zgodovinskimi viri podrobno spoznamo obdobje prve svetovne vojne. Primerjamo vzroke in povod za začetek vojne, na zemljevidu pokažemo, kje so se bojevali slovenski vojaki, pojasnimo določila in posledice tajnega Londonskega sporazuma s poudarkom na soški fronti, se pogovorimo o vplivu vojne na civilno prebivalstvo in razložimo okoliščine nastanka Države SHS.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 90 minut
Ključni cilji
- umestitev ključnih dogodkov in procesov, povezanih s Slovenci v prvi svetovni vojni, v ustrezen zgodovinski čas in prostor
- razvijanje spretnosti zbiranja in izbiranja informacij iz različnih medijev, kritično presojanje njihove uporabne vrednosti
- oblikovanje svojih zaključkov, mnenj, stališč, interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Slovenci med drugo svetovno vojno
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
Na učni uri ob delu z zgodovinskimi viri podrobno spoznamo obdobje druge svetovne vojne. Ob razkosanem zemljevidu slovenskega ozemlja opišemo življenje pod vsemi štirimi okupatorji, pojasnimo odnos Slovencev do okupacije, nastanek NOB, se pogovorimo o položaju civilnega prebivalstva v obdobju pomanjkanja, omenimo državljansko vojno in zaključne boje druge svetovne vojne na slovenskem ozemlju.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 90 minut
Ključni cilji
- umestitev ključnih dogodkov in procesov, povezanih s Slovenci v drugi svetovni vojni, v ustrezen zgodovinski čas in prostor
- razvijanje spretnosti zbiranja in izbiranja informacij iz različnih medijev, kritično presojanje njihove uporabne vrednosti
- oblikovanje svojih zaključkov, mnenj, stališč, interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Slovenci v prvem desetletju po drugi svetovni vojni
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
Učna ura, ki ob delu z zgodovinskimi viri obravnava obdobje od konca druge svetovne vojne do sredine petdesetih let. Razložimo povojni sistem oblasti in nasilen obračun z nasprotniki, se pogovorimo o značilnostih življenja z vidika gospodarskega, družbenega in socialnega delovanja ter pojasnimo določitev mej. Opišemo tudi značilnosti informbirojevskega spora in posledice le-tega za jugoslovansko notranjo in zunanjo politiko.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 90 minut
Ključni cilji
- umestitev ključnih dogodkov in procesov, povezanih s Slovenci v prvem desetletju po drugi svetovni vojni, v ustrezen zgodovinski čas in prostor
- razvijanje spretnosti zbiranja in izbiranja informacij iz različnih medijev, kritično presojanje njihove uporabne vrednosti
- oblikovanje svojih zaključkov, mnenj, stališč, interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Življenje Slovencev v šestdesetih in sedemdesetih letih 20. stoletja
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
Učna ura, ki ob delu z zgodovinskimi viri obravnava obdobje socializma. Spoznamo, kako so spremembe v gospodarskem, političnem in kulturnem življenju vplivale na spreminjanje načina življenja Slovencev v 60. in 70. letih preteklega stoletja. Med drugim govorimo o dvigu življenjskega standarda, politični krizi, gospodarskih reformah, spremembah ustave, o »liberalizmu«, vplivu zahoda, študentskem gibanju, delegatskem sistemu in dogovorni ekonomiji.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 90 minut
Ključni cilji
- umestitev ključnih dogodkov in procesov, povezanih s Slovenci v 60. in 70. letih, v ustrezen zgodovinski čas in prostor
- razvijanje spretnosti zbiranja in izbiranja informacij iz različnih medijev, kritično presojanje njihove uporabne vrednosti
- oblikovanje svojih zaključkov, mnenj, stališč, interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Modernizacija življenja Slovencev po drugi svetovni vojni
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
Na učni uri primerjamo značilnosti življenja v Sloveniji v posameznih obdobjih po drugi svetovni vojni z vidika gospodarskega delovanja, družbene organizacije, rastoče blaginje in potrošništva ter spoštovanja in kršenja človekovih pravic. Ocenjujemo tudi možnosti in pomen izobraževanja, kulturnega delovanja in športnega ustvarjanja.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 90 minut
Ključni cilji
- umestitev ključnih sprememb v načinu življenja na Slovenskem po drugi svetovni vojni v ustrezen zgodovinski čas in prostor
- razvijanje spretnosti zbiranja in izbiranja informacij iz različnih medijev, kritično presojanje njihove uporabne vrednosti
- oblikovanje svojih sklepov, mnenj, stališč in interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Osamosvojitev Republike Slovenije
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
Voden pregled demokratizacije in osamosvojitve Republike Slovenije (1980–2008) ob zgodovinskih virih. Spoznamo značilnosti in obseg jugoslovanske krize v osemdesetih letih ter razloge, ki so Slovence dokončno odvrnili od Jugoslavije. Pojasnimo ključne dogodke, ki so pripeljali do osamosvojitve. Obnovimo tudi vojno za Slovenijo in prvih dvajset let samostojne države, vključno z njenim mednarodnim povezovanjem.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 90 minut
Ključni cilji
- opisovanje življenja Slovencev v socialistični Jugoslaviji z različnih perspektiv
- pojasnjevanje vzrokov za odločitev Slovencev za lastno državo
- pojasnjevanje mednarodnega povezovanja Slovenije
- z uporabo in učenjem ob raznovrstnih zgodovinskih virih oblikovanje svojih sklepov, mnenj, stališč in interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Oblikovanje slovenske zahodne meje tekom 20. stoletja
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
Na učni uri spoznamo, kako se je oblikovala današnja meja med Slovenijo in Italijo skozi celotno 20. stoletje. Spremljamo potek meje: rapalsko pogodbo, fašizacijo in italijanizacijo, italijansko okupacijo v času druge vojne, delitev Julijske krajine na cono A in B, oblikovanje Svobodnega tržaškega ozemlja in londonski memorandum. Zaključimo z osimskimi sporazumi leta 1975. Delo poteka v skupinah s pomočjo raznovrstnih primarnih in sekundarnih zgodovinskih virov. Poudarek je na sodelovalnem učenju.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 90 minut
Ključni cilji
- umestitev ključnih dogodkov in procesov, povezanih s Slovenci ob zahodni meji, v ustrezen zgodovinski čas in prostor
- analiziranje in primerjanje reševanj slovenske zahodne meje in položaja Slovencev ter njihovega življenja v različnih obdobjih
- analiziranje večperspektivnih zgodovinskih virov in ob njih razvijanje sposobnosti samostojnega izbiranja in odločanja
- oblikovanje svojih zaključkov, mnenj, stališč in interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Določanje slovenskih meja v 20. stoletju
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
Učna ura, ki obravnava nastanek veljavne slovenske meje, ki se je spreminjala in postopno oblikovala skozi 20. stoletje. Ob pisnih in slikovnih virih osvetlimo glavne dogodke, ki so vplivali na nastanek meja, in na položaj prebivalstva na spornih mejnih območjih. Pogovorimo se tudi o položaju slovenskega naroda zunaj Slovenije in o položaju manjšine pri nas.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 120 minut
Ključni cilji
- umestitev ključnih dogodkov in procesov, povezanih s slovensko mejo, v ustrezen zgodovinski čas in prostor
- analiziranje in primerjanje reševanj slovenske meje v različnih obdobjih
- analiziranje večperspektivnih zgodovinskih virov in ob njih razvijanje sposobnosti samostojnega izbiranja in odločanja
- oblikovanje svojih zaključkov, mnenj, stališč in interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Zgodovina migracij in kako je sooblikovala našo družbo
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
V 20. in 21. stoletju smo bili v Sloveniji priča številnim migracijam. Kaj so bili razlogi za to in kako nam zgodovina lahko pomaga pri razumevanju procesa migracij znotraj in izven države? Spoznali bomo, da migracije niso nek nov pojav, temveč imajo že dolgo zgodovino in da se ljudje selijo zaradi različnih razlogov. Razložili bomo izraze, kot so »migrant«, »migracija«, »begunec« in »prosilec za azil« in si na primerih ogledali, kako so migracije sooblikovale družbo, v kateri Slovenci danes živimo?
Trajanje: 60 minut
Cena: 3 EUR/dijaka
Ključni cilji
- umestitev ključnih dogodkov in procesov, povezanih z migracijami v Sloveniji v 20. stoletju, v ustrezen zgodovinski čas in prostor
- analiziranje in primerjanje migracij v različnih obdobjih
- analiziranje večperspektivnih zgodovinskih virov in ob njih razvijanje sposobnosti samostojnega izbiranja in odločanja
- oblikovanje svojih zaključkov, mnenj, stališč in interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Kaj mi povedo zgodovinski viri?
Rokovanje in iskanje informacij iz različnih zgodovinskih virov
Učna ura, ki bo učencem in dijakom pomagala pri učenju uporabe zgodovinskih virov pri vsakdanjem učenju. Na učni uri bodo z branjem fotografij razvili vizualno pismenost, z branjem grafov in izsekov člankov pa spretnost zbiranja in izbiranja, analize, sinteze, kritične presoje vrednosti in uporabnosti informacij, ki jih lahko razberejo iz zgodovinskega vira. Vsebina učne ure zajema razglasitev slovenske samostojnosti in prve dni vojne za Slovenijo, torej 26.–28. 6. 1991.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 60 minut
Ključni cilji
- učenje uporabe raznovrstnih zgodovinskih virov
- razvijanje spretnosti zbiranja in izbiranja informacij iz različnih medijev in kritično presojanje njihove uporabne vrednosti
- z uporabo in učenjem ob raznovrstnih zgodovinskih virih oblikovanje svojih sklepov, mnenj, stališč in interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Jaz in mi
Tematski pogovor ob zgodovinskih virih o človekovih pravicah
Učna ura, ki vključuje javno razpravo. Na začetku se ukvarjamo s temami, kot so človekove pravice in dileme o človekovih pravicah. Te pravice, ki so zapisane v ustavo in deklaracijo o človekovih pravicah, so ključni stebri vsake demokratične družbe. Vendar nobena pravica ni absolutna. Kaj se zgodi, ko je demokracija na kocki? Kaj se zgodi, ko pridejo temeljne pravice v konflikt med seboj? Med pogovorom se mladi naučijo o temeljnih človekovih pravicah in o njih razpravljajo ob zgodbah in predmetih iz slovenske zgodovine 20. stoletja. Spoznanja navežejo na zgodbe, ki jih lahko vsak dan opazijo v njihovi skupnosti. Na učni uri želimo mlade spodbuditi, da oblikujejo svoje mnenje o temah, kot so človekove pravice, rasizem, antisemitizem in strpnost.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 60 minut
Ključni cilji
- oblikovanje pogleda na svet, ki temelji na spoštovanju človekovih pravic, enakosti, demokraciji in odgovornem in kritičnem državljanstvu
- razvijanje sposobnost razumevanja in spoštovanja različnih ver, kultur in skupnosti
- poznavanje pomena medkulturnega dialoga in strpnosti ter premagovanja predsodkov in stereotipov
- poznati pomen medkulturnega dialoga in strpnosti ter premagovanje predsodkov in stereotipov
- razvijanje odprtosti do novih idej, do različnosti, večkulturnosti
- razvijanje kulture dialoga, spoštovanja drugačnih mnenj in stališč
- znati z dokazi zagovarjati svoje poglede in stališča
|
Republika Slovenija
Tematski pogovor, delo z zgodovinskimi viri po skupinah
Učna ura, ki obravnava 30 letno zgodovino samostojne države Republike Slovenije. Glavne obravnavane teme bodo: organiziranost RS, gospodarstvo, mednarodno priznanje in povezovanje Slovenije. Delo bo potekalo po skupinah. Skupina si bo pri obravnavi teme pomagala z različnimi zgodovinskimi viri (časopisnimi članki, statističnimi podatki, fotografijami, zakoni in uradnimi dokumenti ter razstavnimi besedili).
Cena: 3 EUR/dijaka
Trajanje: 60 minut
Ključni cilji
- izgrajevati, razširjati in poglabljati znanje o najpomembnejših dogodkih, pojavih in procesih iz evropske in nacionalne zgodovine ter razvijati sposobnost uporabe zgodovinskih pojmov in konceptov
- ob izgrajevanju, poglabljanju in razširjanju znanja iz slovenske zgodovine razvijati zavest o narodni identiteti in državni pripadnosti
- opisati ustavno ureditev in življenje v Republiki Sloveniji
- razložiti mednarodno povezovanje Slovenije
- pojasniti vpliv demokratične politične ureditve Republike Slovenije na življenje ljudi
- navesti in pojasniti značilnosti slovenskih državnih simbolov
|
Mednarodno priznanje in povezovanje Republike Slovenije
Tematski pogovor, delo z zgodovinskimi viri po skupinah
Spominska učna ura, ki najprej obravnava mednarodno priznanje Slovenije s strani svetovnih velesil in pomembnost tega dejanja za mlado državo. Nato se posveti mednarodnemu povezovanju Slovenije, med katerimi sta bila glavna cilja vključitev v Evropsko unijo in NATO. Odgovorili bomo na različna vprašanja, kot so mdr.: Kako pomembno je bilo priznanje EU? Kaj je pomenilo priznanje ZDA, Rusije in Kitajske? Kakšne možnosti so se odprle Sloveniji z mednarodnim priznanjem? Kaj je to pomenilo za gospodarstvo? Kje in zakaj imamo diplomatska predstavništva? Kdaj in v katere integracije je stopila Slovenija? Ali poznamo kakšnega slovenskega predstavnika, ki trenutno zaseda pomembno funkcijo v mednarodni organizaciji?
Cena: 3 EUR/dijaka
Trajanje: 60 minut
Ključni cilji
- izgrajevati, razširjati in poglabljati znanje o najpomembnejših dogodkih, pojavih in procesih iz evropske in nacionalne zgodovine ter razvijati sposobnost uporabe zgodovinskih pojmov in konceptov
- ob izgrajevanju, poglabljanju in razširjanju znanja iz slovenske zgodovine razvijati zavest o narodni identiteti in državni pripadnosti
- razložiti mednarodno povezovanje Slovenije
|
Zgodbe migracij v animiranem filmu
Ustvarjalna tematska delavnica
V prvem delu delavnice bomo ob sprehodu skozi razstavo Odjuga: Zgodbe o identitetah na prepihu spoznali vzroke migracij in zgodbe migrantov iz nekdanjih jugoslovanskih republik ter njihovih potomcev v Slovenijo. V drugem delu bomo slišano na razstavi prenesli v animiran film. Na delavnici kolažne stop animacije (snemanje sličico po sličico) bodo učenci ali dijaki iz fotografij ali lastnih posnetkov razstave ustvarili kratek animiran film.
Delavnico izvajamo v sodelovanju z Društvom za izvajanje filmske vzgoje Slon.
Cena: BREZPLAČNO
Trajanje: 60 minut
Ključni cilji
- oblikovanje pogleda na svet, ki temelji na spoštovanju človekovih pravic, enakosti, demokraciji in odgovornem in kritičnem državljanstvu
- razvijanje sposobnost razumevanja in spoštovanja različnih ver, kultur in skupnosti
- poznavanje pomena medkulturnega dialoga in strpnosti ter premagovanja predsodkov in stereotipov
- učenje uporabe raznovrstnih zgodovinskih virov
- razvijanje spretnosti zbiranja in izbiranja informacij iz različnih medijev in kritično presojanje njihove uporabne vrednosti
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Vodstvo po razstavah ali delavnice lahko rezervirate na spodnjih kontaktih. V kolikor imate kakršna koli vprašanja, povezana s pedagoško-andragoškim delom, nas prav tako kontaktirajte. Z veseljem vam bomo odgovorili.
Nataša Robežnik, kustosinja pedagoginja
T (01) 300 96 21
M 051 353 901
E natasa.robeznik@muzej-nz.si