V
letu 2022 se spominjamo stoletnice prvih vpoklicev primorskih Slovencev v
italijanske oborožene sile. Zakonski
odlok, s katerim je italijanska oblast vojaški nabor razširila na Slovence v
pokrajinah, ki jih je pridobila z rapalsko pogodbo, je začela izvrševati torej
leta 1922, še preden so oblast prevzeli fašisti. Vpoklici na redno služenje
vojaškega roka in mobilizacija – v Etiopijo, Španijo in Albanijo med obema
svetovnima vojnama ter na vsa bojišča druge svetovne vojne, na katerih so se
spopadale italijanske oborožene sile – so potekali od 1922 do 1943.
Položaj
primorskih Slovencev v italijanskih oboroženih silah je bil zelo kompleksen. Odhajali
so v vojaško službo državi, ki ni bila njihova domovina in ki si je zadala »drugorodce popolnoma reintegrirati« z
raznarodovalnimi pritiski, po drugi strani pa z »dobrohotnim ravnanjem v ljudeh vzbujati občutek o koristnosti njihove
pripadnosti k Italiji.«[1] Razen najstarejših generacij je nabornike že od otroštva, zlasti od Gentilejeve
šolske reforme, italijanski šolski sistem vzgajal v duhu, da je s pridobitvijo
slovenskega ozemlja glas italijanskega Risorgimenta– gibanja za osvoboditev in združitev Italije – končno dosežen, fašističnemu
sistemu nacionalne prevzgoje pa je bila od leta 1930 dodana še obvezna
predvojaška vzgoja.[2] Izobraževanje
se je odvijalo tudi v duhu večvrednosti rimske kulture.
Ena
od oblik vsiljevanja pripadnosti Italiji so bili motivi iz rimskega imperija,
ki jih je Mussolini izrabljal za izgradnjo fašistične družbe. Pojavljali so se
tudi na razglednicah, ki so kot del vojaške pošte veljale za najpomembnejše komunikacijsko
sredstvo med vojaki in civilisti. Razglednice z motivi kulturne dediščine
določene pokrajine ali države so lahko zgolj ilustracije kulturne zgodovine in
promocija le-te, ko pa se izdajajo v točno določene namene, v našem primeru za
italijanske oborožene sile v fašističnem obdobju, in so jim dodani specifični
naslovi ali tudi citati voditeljev, postanejo tudi močno propagandno orodje
tako za vojake, ki so razglednice pošiljali, kot za civilno prebivalstvo, ki je
razglednice prejemalo. Brezplačno so jih prejemali tudi vpoklicani in
mobilizirani primorski Slovenci ter jih pošiljali svojcem domov v tedanjo
Julijsko krajino Kraljevine Italije.
Motivi
na razglednicah so prikazovali vojaška poveljstva in posamezne enote, vojake in
heroje, zaveznike in nasprotnike, posebne kategorije razglednic predstavljajo
razglednice t. i. notranje fronte, razglednice z ideološko vsebino, razglednice
z oglasi za posojila in razglednice okupiranih ozemelj. Razglednice za potrebe
vojske, ki so bile vojakom povsod dostopne, so postale pravo propagandno
sredstvo, propagandni motivi, ilustracije in besedila s citati vladajočega
Benita Mussolinija in kralja Viktorja Emanuela II., pa so v tolikšni meri
zasedali prostor na razglednicah, da praznega prostora za pisanje skorajda ni
bilo več. Razglednice, ki so ponazarjale določene vojaške konflikte med drugo
svetovno vojno in ki so jih izdajala posamezna vojaška poveljstva, so bile
presenetljivo maloštevilne. Med tovrstnimi so bile razglednice z motivi boja enajste
armade za osvojitev kote 731 v Albaniji, XV. vojaškega korpusa na zahodni meji
proti Franciji, boja divizije Giovani
Fascisti v Bir el Gobi v Libiji ter razglednice druge in šeste italijanske
armade, divizije Venezia in mejne
straže Guardia alla Frontiera ter
nekaterih drugih enot, ki so pričevale o italijanskih vojaških podvigih.[3] Druge vojaško pomembne in za italijanske oborožene sile herojske epizode so
bile upodobljene na razglednicah, ki jih je izdajal propagandni urad
italijanske vojske; to so bile na primer ilustracije prodora italijanskih
vojaških sil proti Egiptu, doživetje božiča vojakov v zasneženih jarkih na
vzhodni fronti, spopada v Amba Alagi v Etiopiji in Mussolinija med vojaki.
Osredotočimo
se na tri primere italijanskih vojaških razglednic z motivi iz rimskega
imperija, ki jih najdemo v muzejski zbirki Osebnih zapuščin Slovencev v
italijanskih oboroženih silah v obdobju fašizma.
»Imperator nagrajuje svoje pogumne
vojake«
Med
propagandne razglednice iz skupine 'vojakov in herojev' sodi razglednica L'Imperatore ricompensa i suoi valorosi
soldati (Imperator nagrajuje svoje pogumne vojake).[4]Kakor je razvidno tudi iz napisa na razglednici, je motiv iz Trajanovega stebra
v Rimu. Trajan (Imp. Caesar Nerva Traianus Augustus), ki je kot samostojni
vladar vladal od leta 98 do 117, slovi kot zadnji veliki rimski zavojevalec.
Ogromen vojni plen iz dačanske vojne je porabil tudi za financiranje forum Traiani – novega in največjega med
cesarskimi trgi v Rimu, kamor je dal postaviti 38 metrov visok steber columna Traiani. Na vrhu stebra je stal
(neohranjen) cesarjev kip, sam steber pa je ovijal okrog 200 metrov dolg friz z
reliefnimi upodobitvami iz dačanskih vojn, na katerih je upodobljenih kar 2500
ljudi. Gre za prvega v vrsti cesarskih stebrov, ki so – podobno kot slavoloki –
na propagandni način manifestirali podvige posameznih cesarjev.[5] Prizor na razglednici je iz 44. (oz. 35.) reliefa na frizu, ki prikazuje prvo
dačansko vojno (101–102), in Trajana,
sedečega na stolu, ki nagrajuje svoje zveste vojake. Ob njem stojijo trije
starejši častniki rimske vojske. Eden od vojakov se mu zahvaljuje s poljubom
roke, dva v spodnjem levem kotu ga pozdravljata z dvignjeno roko.[6] V zbirki osebnih zapuščin tovrstno razglednico zasledimo v evidentirani zapuščini
Albina Žvaba. Razglednico je kot slovenski vojak v italijanski vojski iz
artilerijske enote v Pulju poslal 1. 9. 1942 svoji družini v Kreplje na Krasu.
Ta razglednica z motivom cesarja Trajana je bila predzadnja z motivom, ki jo je
poslal domov. Preostale, ki jih je pisal že premeščen v Casale Monferrato v
Piemontu in od oktobra 1942 z vzhodne fronte, so bile dopisnice brez motivov. Albin
Žvab se z vzhodne fronte ni vrnil. Življenje je izgubil konec junija 1945 v
vojnem ujetništvu v Kazahstanu.[7]Na tej razglednici je moč iskati prispodobo o fašističnem 'novem človeku', ki
je zahteval državljana – vojaka, vzgojenega po fašistični zapovedi 'credere,
obbedire, combattere' (verjeti, ubogati, bojevati se).[8]
»Zmaga bo obrodila sadove« in »Za
domovino se odpove odvečnemu«
Med
razglednice t. i. notranje fronte, ki je terjala angažiranost vseh državljanov
v vojno, sta uvrščeni razglednici z motivi iz rimskega obdobja, ki naj bi ljudi
navdihovali za žrtvovanje za vojno. To sta razglednici z motivi z avgustejske razstaveMostra Augustea della Romanità v
Rimu. Prva je La Vittoria darà i suoi
frutti (Zmaga bo obrodila sadove) in druga Per la Patria si Rinunzia al Superfluo (Za domovino se odpove
odvečnemu).[9]
RazglednicaZmaga bo obrodila sadove je na hrbtni
strani opremljena z napisom, ki potrjuje, da je bila natisnjena za potrebe
vojske in z dovoljenjem vrhovnega štaba kraljeve vojske (Cartolina postale per le forze armate, A cura dello Stato Maggiore R. Esercito). Na njej je relief boginje
Fortune z rogom izobilja, kakršen je bil razstavljen na avgustejski razstavi v
Rimu. Prav ob dotični podobi boginje Fortune, ki je po rimski mitologiji
omogočala, da so se vojaki varno in zdravi vračali domov, je Benito Mussolini vPalazzo delle Esposizioni 23.
septembra 1937 poslušal slavnosti govor ob odprtju razstave Mostra Augustea della Romanità.[10] Impozantna razstava dediščine rimskega imperija, postavljena pet let po odprtju
razstave o fašistični revoluciji v isti palači, je ob dvatisočletnici rojstva cesarja
Avgusta politično idealno sovpadla v čas fašizma in predstavljala svet
totalitarnega, militarističnega, tehnološkega in hierarhičnega sveta, na
katerem je Mussolini gradil prenovo italijanskega ljudstva.[11] Glavni kurator razstave Giulio Quirino Giglioli je Mussoliniju ob odprtju
razstave dejal, da se morajo državljani v sijoči luči rojstva novega rimskega
imperija spominjati slave plemenitega rodu.[12] Temeljni fašistični mit je namreč predstavljala t. i. romanità oz. rimskost.
Fašizem je rimskemu imperiju pripisoval osrednji pomen, imel ga je za začetnika
italijanskega duha, kot sveti prostor, kjer se je prvič pokazala njegova
veličina in civilizacijska vloga. Z mitom o Rimu je bil neločljivo povezan tudi
fašistični koncept italianità.
Prerojeno italijansko ljudstvo naj bi se dvignilo v novo življenje kot duhovni
dedič Rimljanov, da bi ustvarilo novo civilizacijo.[13] Posamezni spomeniki po državi so bili v času fašizma urbanistično
izpostavljeni. Že od same ustanovitve italijanske države je bila razvidna težnja
po poveličevanju rimske kulture in njenih ostankov. Pomembna povezava je bila
tudi v primeru Julijske krajine, kjer so prisotnost rimskih ostankov
izkoriščali za svoje ozemeljske zahteve in za dokazovanje dolge tradicije
antične kulture in zgodovinske pravice nad ozemljem, ki je bilo večinsko
slovensko.[14]
RazglednicoZmaga bo obrodila sadove je junija
1943 svojemu dekletu Vidi Korošec poslal Milko Matičetov,[15] tedanji študent filologije na padovanski univerzi in prevajalec v štabu
italijanske vojske in vojske Anteja Pavelića v Bileći. Ob podobi boginje
Fortune je med drugim natipkal željo, naj živijo sonce, življenje, morje, rože
in pošta. Tovrstna razglednica pa je ohranjena tudi od že omenjenega Albina
Žvaba, ki je ob podobi na sprednji strani pripisal pozdrav svojemu bratu,
'Saluti da Emilio', medtem ko je preostale besede družini napisal izključno v
slovenščini. Oddal jo je v Pulju, 27. 8. 1942.
[16] V istem mesecu, le nekoliko prej (12. 8. 1942) je družini v slovenščini pisal
tudi razglednico Za domovino se odpove
odvečnemu. Iz kataloga avgustejske razstave lahko razberemo, da je
upodobitev Veste, boginje ognja na prestolu, in štirih vestalk ob svetem ognju
ohranjena v Villa Albani v Rimu.[17]
Popularizaciji
razstave Mostra Augustea della Romanitàje bilo namenjenih več razglednic, med njimi tudi razglednica La Gemma Augustea – Mostra Avgvstea della
Romanità, 23-settembre 1937 – XV, 23-settembre 1938 - XVI . Toda
razglednica s kamejo Avgusta, Tiberija in Germanika kot mojstrovino umetne
obrti iz avgustejskega obdobja in kot odsev rimskega kulta cesarja, ni bila
uporabljena za propagandno razglednico v italijanski vojski, pač pa za
promocijo razstave s pošiljanjem po simbolični ceni.[18]
Med
evidentiranimi in originalnimi razglednicami, ki so jih domov pošiljali
slovenski vojaki iz italijanske vojske, so v zbirki osebnih zapuščin tudi
razglednice, ki jih je bilo moč kupiti v prosti prodaji in ki so prav tako
promovirale in poveličevale dediščino rimskega imperija. Med njimi je na primer
razglednica iz Aoste iz osebne zapuščine Virgilija Tavčarja z napisom Aosta (m. 575) Viale dell'Impero e statue di
Giulio Cesare e Cesare Augusto (Avenija Rimskega imperija s spomenikoma
Julija Cezarja in Avgusta v Aosti), pa tudi dve fotografiji z napisoma Aosta – Porta Pretoria (Pretorska vrata
v Aosti) in Arco Trionf. all'Imp. Augusto(Avgustov slavolok v Aosti).[19] Virgilij Tavčar je ohranil obsežno korespondenco in zbirko fotografij iz Aoste,
kjer je leta 1937 obiskoval vojaško šolo alpinizma Duca degli Abruzzi in jo tudi uspešno zaključil, pa tudi spomine,
ki so bili popolnoma drugačni tistim iz leta 1942, ko si je z begom z vzhodnega
bojišča v Ukrajini reševal življenje.[20] Na avgustejski razstavi iz leta 1937 je bila med razstavljenimi fotografijami
spomenikov iz avgustejske dobe v Italiji tudi fotografija pretorskih vrat iz
Aoste, med monumentalnimi zgradbami pa tudi kopija Avgustovega slavoloka v
Aosti. [21] Fašizem je vrh 'rimskosti' našel prav v avgustejski dobi. Fotografije z
rimskimi spomeniki, ki niso bile izdane kot razglednice, pač pa kot spominsko
gradivo in se pojavljajo v zapuščinah Slovencev v italijanski vojski,
predstavljajo še eno pomembno sredstvo obujanja rimske kulture v fašističnem
času.
Razglednice
z rimskimi motivi nedvomno poudarjajo superiorno rimsko kulturo in z vzponom
fašizma pomagajo ustvarjati podobo ponovnega rojstva imperija. Slovenci v
italijanskih oboroženih silah so tem podobam na razglednicah kljubovali,
kolikor je bilo le mogoče – s pisanjem v slovenščini.
- [1]Kacin Wohinz, Milica in Verginella, Marta. Primorski
upor fašizmu 1920–1941. Društvo Slovenska matica, Ljubljana 2008, str. 359.
- [2] Ghisleri,
Arcangelo. Atlantino storico d'Italia.
Bergamo: Istituto Italiano d'arti grafiche, 1923; Marušič, Branko. »Slovenci v
italijanski vojski v dvajsetih in tridesetih letih 20. stoletja.« Izvestje raziskovalne postaje ZRC SAZU v
Novi Gorici, 2011, 8.
- [3] Della Volpe, Nicola: Esercito e propaganda nella seconda guerra
mondiale (1940–1943). Roma: Stato Maggiore Esercito Ufficio Storico, 1998,
str. 140.
- [4] Della Volpe: Esercito, str. 153.
- [5] Bratož, Rajko: Rimska zgodovina – 1. Od začetkov do nastopa
cesarja Dioklecijana. Ljubljana: Zveza zgodovinskih društev Slovenije,
Študentska založba, Filozofska fakulteta, 2007, str. 267.
- [6] The First Dacian War: Relief
Scene-by-Scene on Trajan's Column in Rome: http://www.trajans-column.org/?page_id=107 (5. 9. 2020); Le scene sui rilievi
della Colonna Traiana: https://www.capitolivm.it/speciali/le-scene-sui-rilievi-della-colonna-traiana/ (5. 9. 2020).
- [7] Muzej novejše zgodovine Slovenije,
Osebna zapuščina Albina Žvaba, evidentirano gradivo.
- [8] Batič, Matic: »Dell'Italia nei
confini / son rifatti gli Italiani«: Italijanski fašizem in njegov koncept
italianità. Acta Histriae, let. 24,
št. 4, 2006, str. 829.
- [9] Della Volpe: Esercito, str. 169.
- [10] Fotografija A00076149, Archivio
Storico Luce, Archivio Fotografico. https://patrimonio.archivioluce.com/luce-web/detail/IL0010033592/12/mussolini-ascolta-discorso-inaugurazione-della-mostra-augustea-della-romanita.html
(5. 9. 2020)
- [11] Glej: Mostra augustea della romanità : catalogo. Roma: Casa editrice C. Colombo, 1938; Arthurs, J. (2012). Excavating
Modernity: The Roman Past in the Fascist Italy, izvleček: University Press
Scholarship Online: August 2016: https://www.universitypressscholarship.com/view/10.7591/cornell/9780801449987.001.0001/upso-9780801449987
(4.
9. 2020)
- [12] Mostra Augustea della Romanità. Catalogo. Roma: Casa editrice C.
Colombo, 1938.
- [13] Batič, Matic: »Dell'Italia nei
confini / son rifatti gli Itailiani«: Italijanski fašizem in njegov koncept
italianità. Acta Histriae, let. 24,
št. 4, 2006, str. 827.
- [14] Glej: Bitelli, Remo: Claustra Alpium Iuliarum: Il confine di
Rapallo e il fascismo: archeologia come esempio di continuità / Claustra Alpium
Iuliarum: rapalska meja in fašizem: arheologija kot primer kontinuitete.Koper: Zgodovinsko društvo za južno Primorsko, Znanstveno raziskovalno središče
Republike Slovenije, Pokrajinski muzej Koper, Ljubljana: Oddelek za
arheologijo, Filozofska fakulteta, 1999; Novaković, Predrag: O fašizmu in
arheologiji na Primorskem in v Istri. Annales
– anali za istrske in mediteranske študije, let. 9, št. 2, 1999, str.
491-502.
- [15] MNZS, Osebna zapuščina Milka
Matičetovega.
- [16] MNZS, Osebna zapuščina Albina
Žvaba, evidentirano gradivo.
- [17] Mostra
Augustea della Romanità. Catalogo.
Rim: Casa editrice C. Colombo, 1938, str. 672.
- [18] Cartoline antiche / Old cards: La
Gemma Augustea: https://www.bartko-reher-cartoline.it/ak/90-cartolina-antiche/31640-Rom/9105555-AK-Roma-Mostra-Augustea-della-Romanita-1937-La-Gemma-Augustea
(10. 9. 2020).
- [19] MNZS, Osebna zapuščina Virgilija
Tavčarja.
- [20] Glej: Štepec, Marko (ur.), Kokalj
Kočevar, Monika (ur.): Pot domov.Ljubljana: Muzej novejše zgodovine Slovenije, 2015, str. 55-56.
- [21] Mostra
Augustea della Romanità. Catalogo.
Roma: Casa editrice C. Colombo, 1938, str. 150, 147.
|