Muzej
novejše zgodovine Slovenije je v sodelovanju z javnim zavodom Ljubljanski grad
sredi aprila 2021 odprl novo občasno fotografsko razstavo z naslovom »Ljubezen gre skozi želodec«.
Razstava,
ki je brezplačno na ogled v Galeriji »S«
Ljubljanskega gradu vse do 13. junija 2021 je nastala v letu, ko je Republika
Slovenija postala nosilka naziva Evropska gastronomska regija 2021. Podelitev
omenjenega naziva nam je predstavljala spodbudo, da smo se lotili raziskovanja
kulinarične podobe našega fotografskega arhiva ter si podrobneje ogledali kulinarične
motive, ki so, kot se je izkazalo, večinoma nastajali ob priliki beleženja
vsakdanjih trenutkov pridelave, obdelave in uživanja hrane ter ob številnih
kulinaričnih in družabnih prireditvah na katerih brez hrane in pijače enostavno
ne gre.
Kulinarično
podobo Slovenije je močno zaznamoval prostor na katerem leži. Gre namreč za stičišče
alpskega, mediteranskega, kraškega in panonskega prostora in kar ponuja narava
se v kuhinji spremeni v različne okuse. Okusi ob morju tako niso enaki okusom pod
alpskimi vrhovi, povsem drugačne okuse kot panonska nižina pa ponuja tudi Kras.
Prav omenjeno stičišče prostorov je botrovalo k oblikovanju 24 samostojnih
gastronomskih regij, z več kot 170 razpoznavnimi in značilnimi jedmi.[1]
Ob
pregledovanju fotografskega gradiva vezanega na kulinariko se nam je izrisala
podoba, da so za tako bogato gastronomsko podobo Slovenije poleg narave ˝krivi˝
tudi ljudje/ posamezniki. Podobe posameznikov, ki s svojo predanostjo, vse od v
zemljo položenega zrna pa tja do končne podobe, ki jo pridelki dobijo v
izjemnih slovenskih gostilnah, restavracijah in vinskih kleteh, kjer svoje
mojstrovine oblikujejo izjemna kulinarična imena, smo tako predstavili na
štirih uvodnih kolažih, ki nas popeljejo na razstavo.
Na
slovenskih vrtovih in njivah se namreč prideluje kakovostna zelenjava, vrhunsko
kakovost dosegajo tudi mleko in mlečni izdelki ter različne vrste mesa. Sadeže,
ki uspevajo v številnih sadovnjakih in vinogradih ljudje uspešno preoblikujemo
v odlične končne produkte ter izvirna in kakovostna vina.[2] Del svoje zares bogate
kulinarične tradicije je Slovenija tudi zaščitila. Eden zadnjih takih produktov
je zagotovo slovenska potica, ki je ravno na dan otvoritve naše razstave dokončno
poslala jed z oznako zajamčene tradicionalne posebnosti. Sredi junija 2020 so bile v Sloveniji
podeljene prve t.i. Michelinove zvezdice,
ki odražajo najvišjo kakovost kulinarike. Od leta 2018 je v Sloveniji prisoten
tudi mednarodni gastronomski vodič Gault & Millau.
Razstavo»Ljubezen gre skozi želodec« smo
oblikovali s pomočjo sedmih manjših vsebinskih sklopov, ki vsak zase orisuje zgolj
delček bogate gastronomske podobe Slovenije. Začenjamo s pustnim časom, v
katerem tradicionalno prevladujejo mesne, mastne in težke jedi. Najbolj
razširjena in značilna pustna jed v tem času so zagotovo krofi, v olju ocvrto
pecivo iz kvašenega testa, ki se mu v tem času lahko upre le malokdo. Pustni
čas se na slovenskem, v kulinaričnem smislu, zaključuje z znamenito slanikovo
pojedino. Prireditev, ki jo v Hotelu Union v Ljubljani prirejajo že vse od leta
1908 in sicer na t.i. pepelnično sredo. Poleg pokušanja morskih jedi so si
obiskovalci hkrati lahko ogledali tudi kulinarično razstavo, ki je postregla s
številnimi umetninami. Del slanikove pojedine je za časa svojega delovanja pri
časopisu Dnevnik postal tudi fotoreporter Marjan Ciglič.
Le kakšno leto je, da se ni udeležil prireditve ter za časopis na filmski trak
ujel zares osupljivih kulinaričnih motivov in pa množice, ki željno opazuje morske
specialitete. Delček te zgodbe se predstavlja tudi v Galeriji »S« ljubljanskega
gradu.
Med
prepoznavnimi kulinaričnimi znamkami Slovenije je že od konca 18. stoletja kranjska
klobasa, ki je ena od zaščitenih jedi z geografsko oznako.
Z omenjeno jedjo povezanih fotografskih motivov se je v fototeki našega muzeja
našlo kar precej. Tako zasledimo fotografske motive kolin, priprave klobas in pa
uživanje kranjske klobase tako kot vsakdanje jedi kot tudi jedi, ki si zasluži
svoje tekmovanje in ocenjevanje. Tisto ˝pravo˝ kranjsko klobaso lahko v
Sloveniji izdeluje zgolj 14 certificiranih proizvajalcev, saj mora biti prava
kranjska klobasa pripravljena po zaščiteni recepturi, zašpiljena mora biti z
leseno špilo ter ravno prav dimljena. Pomembna je tudi njena postrežba, ki po
tradiciji veleva postrežbo s svežo žemljo, gorčico in hrenom.
Svoj
sklop na razstavi tvorijo tudi pridelki s polj in vrtov, ki se v kuhinji
velikokrat združujejo v najrazličnejše enolončnice. Gre za jed, ki se kuha v
enem loncu in v katero lahko vključimo marsikaj, kaj je tisto vse pa po navadi
ugotavljamo šele, ko jed vidimo in okusimo. Tovrstne jedi so del tedenskega
jedilnika slovenske Istre, na Štajerskem se lahko pohvalijo s štajersko kislo
juho, ki se jo je najpogosteje kuhalo ob kolinah, ljubljansko prestolnico pa so
s svežo solato, kislim zeljem in repo dolgo časa oskrbovale krakovske in
trnovske solatarice. Motivi deljenja/postrežbe juh in jedi na žlico so bile
eden izmed izstopajočih motivov ob pregledovanju naših arhivskih fotografskih
posnetkov.
Prav
nasprotno pa lahko rečemo za že omenjeno potico in ravno tako zajamčeno tradicionalno
posebnost idrijske žlikrofe. Za obe zares tradicionalni jedi Slovenije sta se
našla zgolj dva fotografska filma s skupno petnajstimi posnetki. Pripravo
idrijskih žlikrofov, v vodi kuhanih cmočkov iz mehkejšega testeninskega testa,
nadevanih s krompirjem, čebulo, maščobo in začimbami, je aprila 1963 v Idriji
spremljal fotoreporter Marjan Ciglič. Pripravo orehove potice pa je na filmski
trak zabeležil Delov fotoreporter Egon Kaše in sicer leta 1975 v Selški dolini.
Povsem
drugače je s številnimi fotografskimi motivi kmečkih opravil povezanih s
pridelavo krompirja. Krompir se je k nam razširil iz nemških dežel, za
Slovenijo pa je obveljalo, da je nekako ˝krompirjeva dežela˝. Otroci na njivah
ob pobiranju krompirja, sortiranje krompirja in pomoč najmlajših pa kmetje, ki
s kmečkimi vozovi v mesta vozijo svoje pridelke v prodajo,.... Tu je seveda še praženi
krompir, katerega najstarejši zapisan recept zasledimo že v kuharici Magdalene
Pleiweis leta 1868 in svetovna uspešnica – pomfrit, v katerega radi ugriznemo
domala vsi.
Za
konec smo v svoj sklop združili še mesnate jedi, saj Slovenijo zaznamuje
večstoletna tradicija soljenja in sušenja svinjskega mesa. Z oznako zaščitena
geografska označba so zaščitene kar tri kraške mesnine, in sicer kraški pršut,
kraški zašinek in kraška panceta. Iz Prekmurja je na seznamu izjemna dimljena
prekmurska šunka, s kmetiji Zgornje Savinjske doline pa prihaja
zgornjesavinjski želodec, iz Prlekije še prleška tünka.[3] In če pomislimo na
ravnokar preživete praznike. Na domala vsakem dvorišču je zadišalo po na
odprtem ognju pečenem mesu in zelenjavi.
Na
razstavi se predstavlja dela kar enajstih fotoreporterjev iz naše muzejske zakladnice.
S svojimi deli se tako predstavljajo Svetozar Busić, Marjan Ciglič, Zlatko Deniša,
Leon Jere, Egon Kaše, Miško Kranjc, Jože Mally, Rudi Paškulin, Edi Šelhaus,
Vlastja Simončič in Božo Štajer. A njihova dela še zdaleč ne zajamejo vseh tipično
slovenskih/ tradicionalnih jedi. Tu so na primer številni siri zaščiteni z
zaščiteno oznako porekla: tolminc, bovški sir in mohant pa piranska sol s
solnim cvetom, kočevski gozdni med in kraški med pa ptujski lük, štajerski hmelj
ali pa prekmurska gibanica in še bi lahko naštevali.[4]
Pri
tem ne gre spregledati dejstva, da je Slovenija zelena butična vinorodna
dežela, kjer se bogastvo slovenske vinske ponudbe oblikovana v treh vinorodnih
deželah: primorske, posavske in podravske. Le tu uspevajo izvirna ali avtohtona
vina. Med belimi so to zelen, pinela, klarnica in rebula iz primorske vinorodne
dežele, šipon in ranina iz podravske in med rdečimi teran in refošk iz
primorske ter cviček, metliška črnina, belokranjec, beli in rdeči bizeljčan iz
posavske vinorodne dežele.[5]
Pravo
piko na i muzejski fotografski razstavi s svojimi deli postavlja večkrat
nagrajeni kulinarični fotograf Janez Pukšič. Vsak zgoraj predstavljeni sklop
jedi namreč zaključujemo z zares izjemnimi fotografskimi storitvami omenjenega
fotografa. Posnetke jedi ujetih v fotografski objektiv odlikujejo inovativnost,
izoblikovan občutek za estetiko in smisel za kompozicijo, saj fotograf Janez
Pukšič, hrano namenjeno fotografiranju največkrat v kompozicijo oblikuje sam
oz. s pomočjo kuharskih mojstrov. Prav njegovi posnetki na razstavi poskrbijo,
da si ob zaključku ogleda razstave zaželite okusiti eno izmed vam najljubših domačih
jedi. A naj vas to ne odvrne od ogleda. Veseli bomo če si boste vzeli čas in si
predstavljeno kulinarično razstavo ogledali v živo.
Pridite
in skupaj z nami Okusite Slovenijo.
Brezplačen
ogled je mogoč vsak dan med 10.00 in 18.00 uro v Galeriji »S« na Ljubljanskem
gradu.
[1] Okusiti
Slovenijo (dostopno na: https://www.slovenia.info/uploads/publikacije/taste_slovenia/okusiti-slovenijo.pdf(30.4.2021)), str. 14.
[2] Okusiti
Slovenijo (dostopno na: https://www.slovenia.info/uploads/publikacije/taste_slovenia/okusiti-slovenijo.pdf(30.4.2021)), str. 4.
[3] Okusiti
Slovenijo (dostopno na: https://www.slovenia.info/uploads/publikacije/taste_slovenia/okusiti-slovenijo.pdf(30.4.2021)), str. 16.
[4] Okusiti
Slovenijo (dostopno na: https://www.slovenia.info/uploads/publikacije/taste_slovenia/okusiti-slovenijo.pdf(30.4.2021)), str. 16.
[5] Okusiti
Slovenijo (dostopno na: https://www.slovenia.info/uploads/publikacije/taste_slovenia/okusiti-slovenijo.pdf(30.4.2021)), str. 22.