Povsem
jasno je, da je naloga muzejev, ki hranijo številna pričevanja o zgodovini
življenja nekega naroda, čim več tega bogastva predstaviti njegovim ljudem in tudi
širše.
Tako
v muzejih pripravljamo večje in manjše razstave, da bi predstavili bodisi neko
tematiko, obdobje, avtorja, zbirko ali da bi obeležili različne obletnice,
jubileje ali praznike. Vse v upanju, da bi privabili čim več obiskovalcev in da
bi razstava doživela čim boljši odmev v javnosti in medijih in da bi na čim
bolj atraktiven in zanimiv način pokazala bogastvo, ki se skriva v depojih.
Priprava razstav je ena izmed bistvenih nalog muzejev in načinov, kako upravičiti
in promovirati naše delovanje, se povezovati z javnostjo in jo obenem
izobraževati, osveščati in spodbujati za sodelovanje.
Muzejska
razstava je tudi ena izmed bistvenih in končnih storitev in produktov, ki jih
muzej lahko ponudi javnosti. Da nastane, pa je običajno dolg proces; treba je
ogromno časa in dela, v katerega je vpet ves muzej – od pridobivanja gradiva,
njegovega urejanja, raziskovanja in dokumentiranja, digitaliziranja in priprave
za trajno hrambo, do načrtovanja in priprave same razstave. Včasih je za ves ta
proces potrebnih več let ali celo desetletij, posebno če je treba obdelati
veliko zbirko in pripraviti veliko razstavo.
V
Muzeju novejše zgodovine Slovenije smo leta 2019 pripravili večjo občasno
razstavo z naslovom Edi Šelhaus. Retrospektiva.
Pripravili smo jo vsaj iz dveh razlogov. Da obeležimo 100-letnico rojstva tega
zelo znanega slovenskega fotoreporterja, ki je deloval več kot 60 let, vse od
leta 1944 do začetka 21. stoletja, in da javnosti predstavimo njegov bogat in
pomemben fotografski opus, pa tudi njegovo pestro in zanimivo življenje – s
fotografijami, z arhivskim in s filmskim gradivom ter predmeti, še posebej pa s
preglednim katalogom. V njem naj bi čim bolj celovito predstavili Šelhausovo
življenje in delo.
Eden
od ciljev Muzeja je namreč tudi predstavitev izjemno bogatega fotografskega
gradiva, ki ga hrani, in s tem tudi njegovih avtorjev. Leto 2019 je bilo temu
cilju še zlasti posvečeno. Med avtorji gotovo najpomembnejše mesto zavzemajo
fotoreporterji, med katere sodi tudi Edi Šelhaus. Navsezadnje je bila omenjena
pregledna razstava s katalogom tudi končno dejanje v dolgotrajnem procesu
obdelave in dokumentiranja obsežnega fonda okrog 160.000 posnetkov. Ta proces
je trajal tako rekoč od leta 2000, ko je Edi Šelhaus Muzeju podaril svoj
povojni opus posnetkov. Dolgotrajen ni bil le zaradi velikega števila
posnetkov, pač pa med drugim tudi zato, ker je bil fond ob postopnih predajah,
ki so trajale od leta 2000 do avtorjeve smrti leta 2011, precej neurejen in
opremljen le s skopimi spremljajočimi podatki, v veliki meri pa je bil tudi
povsem brez njih.
Tako
se je vsebina posnetkov raziskovala še skoraj do same priprave razstave. Ob tem
moram omeniti, da je srečno naključje hotelo, da se mi je kakšno leto pred odprtjem
v pomoč pri raziskovanju vsebine Šelhausovih posnetkov s Tržaškega ponudila gospa
Marta Ivašič. Takrat je bila kot profesorica zgodovine še zaposlena na Državnem
liceju Franceta Prešerna v Trstu. Edi Šelhaus je namreč med letoma 1945 in 1955
na Tržaškem deloval kot filmski snemalec, fotoreporter in fotograf, občasno pa
se je tja vračal in tam fotografiral tako rekoč vse do svojih zadnjih dni. Tako
je bila prof. Marta Ivašič s svojim poznavanjem zgodovine, tržaškega območja in
deloma tudi življenja Edija Šelhausa, ki ga je osebno poznala, idealna in
pomembna pomoč pri raziskovanju in pridobivanju podatkov. Seveda sem se na
poznavalce raznih strok, ki jih zajemajo Šelhausovi posnetki, redno obračala že
med pripravo devetih tematskih razstav iz Šelhausovega fonda, a je bilo raziskovanje
Šelhausovega tržaškega obdobja precej težka naloga. Nisem pa si predstavljala,
da bo tako uspešno s pomočjo prof. Marte Ivašič in nekaterih drugih prebivalcev
Tržaškega.
Na
pomoč je namreč priskočilo tudi uredništvo Primorskega
dnevnika, ki je daljše obdobje v rubriki Bralci, pomagajte prijazno objavljalo Šelhausove posnetke s
Tržaškega, za katere nismo imeli podatkov. Bralci časopisa so se nepričakovano
izjemno odzvali in podatke o fotografijah sporočali prof. Ivašičevi ali neposredno
Muzeju. Na fotografijah so prepoznavali svoje sorodnike ali znance, večinoma že
pokojne, včasih pa tudi sebe. Tako smo dobili večinoma zelo natančne podatke o
osebah, dataciji in kraju dogodkov. Prof. Ivašičeva je mnoge osebno obiskala, ob
dogodkih izvedela tudi zgodbe in o tem pozneje v isti rubriki objavljala
prispevke. Tako so vsi bralci izvedeli podatke in zgodbe, povezane s
fotografijami. Kot je omenila gospa Ivašič, so bralci z velikim zanimanjem
spremljali rubriko, nekateri pa so se z njenim posredovanjem po dolgem času
spet srečali z nekaterimi osebami na fotografijah in obujali spomine iz daljne
preteklosti, kar jih je zelo osrečilo. Kar za manjši avtobus bralcev, večinoma
iz Podlonjerja pri Trstu, se je v velikem pričakovanju udeležilo odprtja Šelhausove
pregledne razstave. Bili so nadvse zadovoljni in počaščeni, ko so na razstavi
videli tudi nekaj fotografij, na katerih so se prepoznali. Obenem smo o
nekaterih osebah s fotografij dobili tudi dodatne podatke. Tudi po zaprtju
razstave so se pojavile želje po obuditvi rubrike in nadaljevanju objavljanja
neznanih Šelhausovih fotografij ali fotografij drugih avtorjev, ki so delovali
na Tržaškem. Ker je takih fotografij v muzejski fototeki še precej, upamo, da
se bo v prihodnosti to tudi zares zgodilo.
Dejstvo,
da so Edija Šelhausa dobro poznali mnogi Tržačani in da so se njegove fotografije
pogosto pojavljale v Primorskem dnevniku,
je spodbudilo precej obiskovalcev s Tržaškega, da so si prišli ogledat razstavo
in se udeležili organiziranih vodstev. Tako sem na razstavi srečala in spoznala
zanimiva obiskovalca iz Trsta – Andreja Piščanca z ženo, sina pokojnega Egona
Piščanca, velikega prijatelja in nekajletnega sodelavca Edija Šelhausa. Egon
Piščanc je skupaj z njim kot fotograf delal v ateljeju Foto Edi v Trstu.
Šelhaus ga je odprl prav s pomočjo Piščančevih dokumentov. Andrej Piščanc je s
sabo prinesel tudi originalno štampiljko iz ateljeja in povedal, da doma hrani
obsežen fond negativov svojega očeta. Še istega dne se je po pogovoru in ogledu
muzejske negoteke odločil, da vse to očetovo gradivo podari prav Muzeju novejše
zgodovine Slovenije. Že v dveh tednih smo z Andrejem Piščancem in drugimi
dediči podpisali darilno pogodbo, obsežno zbirko negativov, ocenjeno na več kot
100.000 posnetkov, pa shranili v depo muzejske negoteke. Pridobitev
fotografskega fonda Egona Piščanca je še zlasti dragocena, ker je avtor
posnetkov Slovenec, ki je živel v Italiji in tam fotografiral življenje
Slovencev. Gospod Piščanc se je za darovanje gradiva svojega očeta Muzeju
odločil iz želje, da bi se gradivo ohranilo. Ker je v Muzeju videl zaupanja
vredno ustanovo, ki bo to lahko uresničila, obenem pa je menil, da bo gradivo
lepo dopolnilo Šelhausov fond, se je zelo trudil pri iskanju možnosti za
gostovanje Šelhausove razstave v Trstu ali njegovi okolici. Z njegovim
posredovanjem smo se dogovorili za gostovanje razstave na Opčinah, a smo jo
zaradi krize s koronavirusom morali preložiti na poznejši čas.
Presenečenj
z obiskovalci razstave še ni bilo konec. Poklical nas je obiskovalec, nekdanji
hokejist Janez Puterle, ki se je prepoznal na fotografiji na panoju pred Muzejem
in si zaželel njeno reprodukcijo. Povedal nam je tudi zgodbo, povezano z njim
in Muzejem. Kot osnovnošolec je obiskoval treninge v bližini Muzeja in se
večkrat oglasil pri dedku in babici, ki sta bila dolga leta hišnik in hišnica v
Muzeju in v njem tudi stanovala.
Na
ogled razstave se je najavil tudi ameriški Slovenec iz Čikaga, gospod Iztok
Bartol, ki s sinom Jakom vsako poletje preživi v Sloveniji. Tudi on je izvedel,
da je na fotografiji na panoju pred Muzejem. S sinom je prišel v Muzej in mu razložil,
da je na znani Šelhausovi fotografiji, na kateri so matere partizanke s svojimi
dojenčki na poti na partizansko letališče v Beli krajini, on kot dojenček v
rokah neke partizanke. Prav on se je kot prvi otrok rodil v partizanski bolnici
Spodnji Hrastnik v Bazi 20. Opisal je zgodbo svojih staršev, pa tudi svojo, ko
je kot štipendist nekaj časa živel v ZDA in nato kot novinar delal v Sloveniji.
Med drugim je organiziral obiske in bivanje nekaterih Američanov, npr.
astronavtov Apolla 15 in ameriške hokejske reprezentance v Sloveniji. Po odhodu
v ZDA je tam imel svojo založniško hišo. Tako kot zgodbi gospoda Piščanca in
gospoda Puterleta smo tudi zgodbo Iztoka Bartola objavili na muzejski spletni
strani in družbenih omrežjih, njegovo zanimivo življenjsko zgodbo pa je posnela
in predvajala tudi POP TV. Za nameček smo v Šelhausovi zbirki našli še nekaj
posnetkov gospoda Bartola; tudi o teh posnetkih nam je posredoval dodatne podatke.
Vse
omenjene zgodbe nam povedo, da se na razstavo poleg medijev in stroke lahko dobro
odzove tudi javnost, s pomočjo katere pridobimo marsikateri podatek, ki bi
sicer ostal neznan, izvemo pa tudi zanimive zgodbe. Obenem pa je lahko prav
razstava priložnost za pridobitev novega gradiva, tako kot smo ga v Muzeju
uspeli pridobiti ob Šelhausovi pregledni razstavi.
Priprava
razstave je zahteven projekt in zahteva veliko dela, naporov, časa in sredstev
ter je za vse vpletene lahko zelo stresna. Če je dobro pripravljena in zanimivo
predstavljena, ima lahko zelo pozitivne učinke z več koristmi za Muzej, s čimer
so vse vloženo delo in sredstva upravičena in poplačana. Poleg zgoraj omenjenih
pozitivnih učinkov lahko Muzej pridobi tudi prave prijatelje, ki so z nami vedno
pripravljeni sodelovati, kot se je zgodilo tudi pri Šelhausovi razstavi. Pri
muzejskem delu so pomembni prav ti večplastni pozitivni učinki – ko smo
zadovoljni z opravljenim delom in začutimo pozitivni odziv javnosti, ki nam
sporoča, da delamo v pravi smeri. Začutimo, da opravljeno delo ni namenjeno le
nam samim, pač pa je dobre rezultate in koristi prineslo tudi širši javnosti.