Časopisna hiša
Dnevnik, pri kateri kot osrednja časopisa izhajata Dnevnik [1]in Nedeljski dnevnik [2]in jo danes gotovo poznajo vsi v Sloveniji, bo naslednje leto praznovala svojo
zavidljivo 70-letnico.
Da lahko časopis izhaja
že skoraj 70 let, mora imeti ljudi, ki z njim »živijo«. Pomembni so vsi njegovi
ustvarjalci – uredniki, novinarji, fotoreporterji, oblikovalci, tiskarji in
tudi tisti, ki skrbijo, da je časopis vsak dan na prodajnih mestih in da pride
do naročnikov, pa tudi tisti, ki skrbijo za sodelovanje s poslovnimi partnerji
– oglaševalci. Fotoreporterji, med njimi je bil tudi Marjan Ciglič, ki je
časopisu ostal zvest več kot 40 let, pa skrbijo za vizualno privlačne vsebine,
ki dopolnjujejo reportaže. Ciglič se je pri časopisni hiši zaposlil januarja
1957, zvest pa ji je ostal še deset po uradni upokojitvi, in sicer vse do leta
1997 oz. vse dokler je še zmogel iti med ljudi in v svoj objektiv beležiti
vsakodnevne dogodke. »Marjan Ciglič je
bil dolga leta isto kot Dnevnik, kajti njegove fotografije so za vselej
zaznamovale ta časnik in njegovega veliko večjega otroka – Nedeljca. Vsi, ki so
imeli možnost z njim sodelovati, tudi zaradi Marjana Cigliča vedo, kaj je
Dnevnik …«[3]
Marjan Ciglič ni bil
fotoreporter samo po službeni dolžnosti, ampak je bil to njegov način
življenja. O tem priča njegov izjemen fotografski opus, v katerem je prek 300.000
posnetkov. Tematsko pokrivajo vse aspekte življenja Slovencev in prikazujejo
tako preprostega človeka kot pomembne politične in druge znane osebnosti.
Časopisna hiša Dnevnik
je Cigličev fotografski fond prepoznala kot izjemno kulturno dediščino nacionalnega
pomena, zato je leta 2001, ko je praznovala 50-letnico, njegovo življenjsko
delo v celoti zapustila Muzeju novejše zgodovine Slovenije, v katerem je največji
nacionalni fotografski arhiv, znan tudi kot Fototeka.[4] Ob tej priložnosti je v Muzeju nastala tudi prva fotografska razstava s
Cigličevimi fotografijami, časopisna hiša Dnevnik in Muzej pa sodelujeta še
danes, med drugim tudi v rubriki »Porumenela fotografija«.[5]
»Porumenela
fotografija« je posebna Dnevnikova rubrika,
v kateri je enkrat tedensko (navadno med četrtkom in soboto) objavljena ena izmed
Cigličevih fotografij. Z njimi se bralci spominjajo aktualnih objav in
dogodkov, ki jih je Dnevnik objavljal
pred pol stoletja.[6] Naslovu in fotografiji je dodan komentar oz. spremno besedilo. Tako kot je
tematsko raznolik celoten Cigličev fond, tako raznoliki so tudi ti posnetki,
med njimi obiski pomembnih državnih politikov in politični dogodki,
novogradnje, ki so spreminjale mesta in kraje, zanimivi dogodki iz vsakdanjega
življenja, poletne in zimske radosti, utrinki iz sveta športa, kulturni in
zabavni dogodki, skratka, izbor fotografij je tematsko zelo pester.
Tito
v bolnici Petra Držaja
22.
januarja 1970 se je v Ljubljani mudil Josip Broz – Tito. Kot so tedaj poročali
v Dnevniku, je bil na rednem zdravniškem pregledu v bolnišnici Petra Držaja,
nato se je eno uro zadržal v hotelu Turist, nakar se je odpeljal na Brdo pri
Kranju. Časopisni poročevalci so ob tem dodali, da so »Ljubljančani po mestnih
ulicah, kjer se je peljal predsednik Tito, prisrčno pozdravljali dragega gosta«.[7]
Izpolnitev
velikega načrta
Veliko
pozornosti je v začetku leta 1968 zbudila gradnja hale D na Trgu revolucije v
Ljubljani, ki ga danes poznamo pod imenom Trg republike, v tej hali ima danes
prostore veleblagovnica Maxi. Gradnjo je takrat pri Gradbenem podjetju Tehnika
naročilo podjetje Agrokombinat Emona, ki je imelo smele načrte podobne
veleblagovnice postaviti tudi po drugih mestih v Jugoslaviji. Ljubljanska
trgovina je ob gradnji veljala za eno največjih v južni Evropi, v več
nadstropjih naj bi bila raznolik trgovski program in gostinska ponudba, kar je
bila v tistem času kar izvirna ideja. Za posebnost kompleksa je veljala tudi
garažna hiša pod Trgom revolucije, ki so jo lahko stranke uporabljale
brezplačno.[8]
Kopališče
Sora
Nevšečnosti
v okviru mikavnosti je bil naslov članka o kopališču na Sori pri Goričanah, ki
so ga v Dnevniku objavili poleti 1969. Ugotovili so, da se na bregovih Sore ob
koncu tedna kopa od 2000 do 3000 kopalcev – »Ljubljančanov, Medvodčanov in tudi avtomobili s tujo registracijo
često zaidejo na bregove Sore, za ureditev najnujnejšega pa ni moč dobiti iz
nobenega mošnjička«. Še tisto, kar je bilo postavljeno na kopališču, so
izropali »zlikovci«, ki so odnesli celo cevi za vodo. Kopalcev pa to ni odvrnilo
in so se veselo namakali v reki.[9]
Rubrika »Porumenela
fotografija« pri bralcih vzbuja nostalgijo. Pogosto prikazuje dogodke, ki so
jih doživeli sami ali pa se jih spomnijo, v rubriki so tudi smernice, ki
dogodke izpred pol stoletja projicirajo na današnji čas. Nemalokrat bralci Dnevnika na fotografiji prepoznajo sebe
ali znanca. V tem primeru pokličejo na uredništvo časopisne hiše ali pa neposredno
na Fototeko, v želji, da bi dobili originalno fotografijo, oz. želijo izvedeti,
ali o tem dogodku obstajajo še kakšne dodatne fotografije. V teh primerih vedno
pridobimo dodatne informacije, ki obogatijo dokumente oz. dopolnijo besedila
dokumentiranih posnetkov.
Fotografija, ob
kateri je zgodba po objavi dobila celoten epilog, je bila v rubriki objavljena pod
naslovom »Kanjon je bil tokrat milosten do deklice«. Opisuje in prikazuje
kanjon ob reki Kokri, globok 25 metrov, v katerega je davnega 1. marca 1967
padla takrat 7-letna Nevenka Šmit in preživela. V članku izvemo, da je šla
Nevenka s sošolkami nabirat zvončke, spodrsnilo ji je in padla je v kanjon.
Kanjon
je bil milosten do deklice
Marca
1967 je Ljubljanski dnevnik poročal o 25-metrskem padcu v kanjon reke Kokre,
kamor je zgrmela sedemletna deklica Nevenka Šmit. S sošolkami je pomladnega
popoldneva nad kanjonom nabirala zvončke, ko je padla med skale. Vsi so bili
prepričani, da nesreče, tako kot še številni pred njo, ni preživela. A je pri
padcu Nevenka imela neznansko srečo, saj je priletela v špranjo, polno grmovja
in mahu. To je dovolj ublažilo njen padec, da jo je odnesla samo s poškodbo
gležnja in kolena. »Več kot ura je minila, preden jo je našla mati Anica. V
bolnišnici so Nevenko sprejeli in ji takoj pomagali. Zgodilo se je v sredo, 1.
marca. To je Nevenkin drugi rojstni dan,« je o nesreči zapisal novinar
Ljubljanskega dnevnika.[10]
Fotografijo je v
rubriki najprej opazila Nevenkina mati. Takoj je obvestila hčer, danes 57-letno
Nevenko Lužar, ki že nekaj let živi v Nemčiji. Z željo, da bi dobili Cigličeve
posnetke, sta se obrnili na Muzej in časopisno hišo Dnevnik. Dnevnik je z
Nevenko naredil tudi intervju, med katerem smo dobili še več informacij. Med nabiranjem
zvončkov je spodrsnilo njeni sošolki, ta pa se je v kriznem trenutku oprijela
nje, zaradi česar je zgrmela v kanjon.[11]
V Fototeki smo našli še
cel sklop Cigličevih fotografij, med drugimi tudi posnetke njene matere, ki z
grozo strmi v kanjon, v zavedanju, kakšno srečo je imela njena hči, ki se je
takrat, kot so večkrat omenili tudi v časopisu, ponovno rodila. Nevenka se je
fotografij kljub takratni grozi razveselila, saj je tudi sama menila, da ji je
bila sreča tisti usodni dan res naklonjena.
Rubrika »Porumenela
fotografija« v Dnevniku je lep spomin
na njenega dolgoletnega in zvestega fotoreporterja Marjana Cigliča, za katerega
so mnogi rekli, da sta šla »z roko v roki«: »Marjan
Ciglič je bil zaščitna znamka Dnevnika skoraj do zadnjega, dokler je le zmogel
na pot in med ljudi. […] Tako smo ob njem zvedeli, da se svet ne dogaja le v
političnih palačah in javnih uradih, ampak predvsem drugje. Kako lahko je bilo,
če si se moral na težavno nalogo odpraviti z Marjanom Cigličem.«[12]
Članek je bil objavljen v reviji
Fotoantika, 2020.
[1] Ljubljanski dnevnik je prvič izšel 2. julija 1951. Do leta 1968 se je
imenoval Ljubljanski dnevnik, nato Dnevnik, s čimer so želeli in tudi
uspeli pridobiti več bralcev zunaj Ljubljane. Leta 1989 se je za kratek čas
preimenoval v Neodvisni dnevnik,
danes ga poznamo pod imenom Dnevnik.
[2] Nedeljski dnevnik je prvič izšel 7. januarja 1962. Imenovali so ga
tudi sedma številka časopisa Dnevnikin nemalokrat »vlečni konj«, saj so z njim reševali finančne težave.
[3] Tone Janežič, Brošura ob razstavi Marjan
Ciglič 1924–1998 in 50. obletnici Dnevnika, Ljubljana 2001.
[4] Monika Močnik, »Prva
kmečka ohcet skozi objektiv fotoreporterja Marjana Cigliča«, Fotoantika, št. 35, 2018, str. 34.
[5]Fotografije in besedila iz rubrike »Porumenela fotografija« so dostopni na: https://fototekamnzs.com/category/porumenela-foto/in http://www.muzej-nz.si/si/blog/1339
[6]Januarja 2020 so bili v časopisu objavljeni posnetki iz januarja 1970,
februarja 2020 iz februarja 1970 itd.
[7] Objavljeno v rubriki »Porumenela
fotografija«, Dnevnik, petek, 24. januar 2020.
[8] Objavljeno v
rubriki »Porumenela fotografija«, Dnevnik, petek, 9. marec 2018, https://fototekamnzs.com/2018/03/09/izpolnitev-velikega-nacrta/
[9] Objavljeno v
rubriki »Porumenela fotografija«, Dnevnik, sobota, 9. avgust 2019, https://fototekamnzs.com/2019/08/13/kopalisce-sora/
[10] Objavljeno v rubriki »Porumenela fotografija«, Dnevnik, sobota, 31. marec 2017, https://fototekamnzs.com/2017/03/31/kanjon-je-bil-milosten-do-deklice/
[11]
https://www.dnevnik.si/1042770680.
[12] Tone Janežič, Brošura ob razstavi Marjan
Ciglič 1924–1998 in 50. obletnici Dnevnika, Ljubljana 2001.