»Joco je Ahilova peta Muzeja novejše zgodovine
Slovenije.« To je bila izjava Iva
Vraničarja, dolgoletnega vodje fototeke Muzeja novejše zgodovine Slovenije –
najbogatejše zbirke fotografij v državi iz obdobja več kot stotih let. Ivovo
izjavo sem potem, ko se je Joco prvič navdušil nad muzejsko negoteko in s
fotografijami rad sodeloval pri razstavi Samostojni!
Fotografije in fotoreporterji o samostojni Sloveniji in vojni, zapisala v
božično-novoletni voščilnici in pripisala željo, da bi se Ahil spremenil v Amorja.
Ta muzejska anekdota, ki jo je – naključno ali ne – Joco prejel v času težav z
Ahilovo tetivo, je dejansko poživila pot tesnejšemu sodelovanju med Jocom in
muzejem. Deloma podarjene in deloma odkupljene fotografije v letih 2020–2022 so
kronale prizadevanja po muzejski pridobitvi fotografskih originalov znamenitega
imena slovenske fotografije. V času epidemije covida je bila s podporo Muzeja
novejše zgodovine Slovenije in Cankarjevega doma pripravljena razstava Jocovih
fotografij z naslovom Leta preloma,
posvečena tridesetletnici samostojne Slovenije. Ob Jocovem optimizmu ni nihče
slutil, da je to zadnja razstava v njegovem življenju. Sočasno s prevzemanjem
fotografij je potekalo dokumentiranje in digitaliziranje. V izogib večjim tveganjem
okužbe s koronavirusom, prostor dokumentiranja ni postal muzej, pač pa gostoljubni
dom Joca in njegove žene Ane v Ljubljani. Skozi Jocove roke, izostreno oko in
bister um, je šel vsak, sleherni negativ fotografije ali vsaka kontaktna kopija
fotografij preden jo je prepustil hrambi muzeja. Joco se je bolezni navkljub
mesece razdajal, da bi ob fotografijah zapustil tudi njihovo sporočilno
vrednost, kot jo je on sam videl in čutil. Nizal je brezštevilna imena znanih
osebnosti doma in po svetu, utemeljeval, zakaj je potrebno določene fotografije
posebej čuvati, priklical je ozadja nastanka fotografij in posebej označeval
fotografske 'izbranke'. To so bili njegovi zadnji sprehodi po življenjskem
fotografskem opusu, ki so ga zapečatili superlativi kot še pri nobenem
slovenskem fotografu doslej. Prva Jocova spogledovanja s fotografijo so bila
pri šoštanjski poklicni fotografinji, pri učiteljici zgodovine in moralne
vzgoje in obenem ljubiteljici fotografiranja narave, pri gimnazijskem sošolcu v
Celju, ki mu je posojal fotoaparat in pri bratu Julijanu v Ljubljani, ki mu je
sredi Jocovega študija medicine prepustil fotografiranje za študentski list
Tribuno. Na Tribuni na Poljanski cesti je organiziral Šoltovo temnico in se
uril v razvijanju fotografij. Pravi podjetniški podvig mu je uspel konec
šestdesetih let, ko je sprejel ponudbo za fotografiranje pri Foto študentskem
servisu za osebne legitimacije na dvorišču Oražnovega doma na Wolfovi ulici,
kjer je kot študent tudi domoval. Portretirance, med njimi tudi znane
osebnosti, je znal razigrati in jim fotografije, za razliko od ljubljanskih
fotografov, priskrbel že naslednji dan. Toda Jocov svet ni bil zaprt atelje
umetne svetlobe, pač pa atelje na prostem v vseh spektrih družbe in narave.
Tako je pristopil k fotografiranju za časopis Tedenska tribuna (TT) in za
revijo Tovariš, kjer se je razživel v fotoreportažah. Nad ponudbo fotografiranja
za časopis Delo leta 1974 prvotno ni bil navdušen, zaradi bojazni, da bi mu
dnevni tisk onemogočal fotoreportaže. Toda zaskrbljenost je spremenil v
priložnost. S prenovitvijo fotografskega oddelka, novimi fotolaboratoriji in
kadrovsko okrepitvijo je narekoval skokovit vzpon, ne le svojega lastnega dela,
pač pa tudi ekipe sodelavcev fotoreporterjev, ki jo je kreiral. Tri leta po
prihodu na Delo je v Van Goghovi galeriji v Amsterdamu kot prvi slovenski
fotograf prevzel tretjo nagrado prestižne World Press Photo. Režijo je v
kategorijah Narava in Foto sekvence prepričal z zaporedjem dramatičnih
fotografij natovorjenega konja, ki je v zasneženem Triglavskem pogorju drsel
proti prepadu, in vodnika, ki je zdrs v prepad preprečil. Isto leto je kot prvi
slovenski fotograf prejel nagrado Prešernovega sklada. S foto ciklom Živinski vagoni je bil prepoznan za
glasnika človečnosti. Ustvarjalnost, radovednost, čut in vztrajnost so bili
tudi v prihodnje del njegove fotografske biti, zato tudi uglednih naročil in
nagrad ni manjkalo. Po upokojitvi leta 1998 je fotografiral za revijo Otrok in
družina. Balzam za dušo pa so vse bolj postajale fotografije lepot Slovenije,
ki jih je objavljal v impresivnih fotomonografijah. Joco Žnidaršič je zapustil
zgodovinski fotografski opus. Osupljivi del zgodovine pišejo njegove
fotografije.
Leto
2023 bo v Muzeju novejše zgodovine Slovenije Jocovo leto. Z muzejskimi
aktivnostmi bo posvečeno spominu nanj. Premišljevanja o fotografskem opusu bodo
utrla pot retrospektivni razstavi in knjigi v prihodnje, ki si ju je Joco
Žnidaršič tako močno želel.
Gospod
Joco, počivajte v miru.