Marjan SMERKE, FOTOGRAF (1932-2017)
Fotografska razstava Marjan Smerke, fotograf (1932-2017),
ki bo v Galeriji Družina na ogled med 19. oktobrom 2023 in 2. decembrom 2023, prvič
zaokroženo predstavlja umetniški fotografski opus Marjana Smerketa, ki ga hranijo
tri slovenske muzejske ustanove (Muzej novejše in sodobne zgodovine Slovenije,
Muzej za arhitekturo in oblikovanje in Kabinet slovenske fotografije pri Gorenjskem
muzeju) in dediči gradiva.
Marjan Smerke sodi med najpomembnejše člane Fotogrupe Ljubljana-ŠOLT,
ki je nastala v letu 1968, z združitvijo Fotokluba Ljubljana (FKL) in Fotogrupe
ŠOLT. Do leta 1990 je Marjan Smerke razstavljal na 45 samostojnih ter več kot
130. skupinskih razstavah, tako domačih kot mednarodnih. Kasneje je deloval
tudi v Društvu oblikovalcev Slovenije. Naziv mojster fotografije mu je
Fotografska zveza Jugoslavije podelila leta 1980. Njegova zgodnja
fotografija pripada tedaj sodobni subjektivni fotografiji. V 60. in 70. letih se
je posvetil industrijskim in ekološkim temam, znan pa je predvsem po laserogramih.
Posnetki svetlobnih učinkov so ob prehodu laserske svetlobe skozi prosojne
materiale ustvarili prepoznane geometrijske vzorce, nekje pa so se oblike izgubile
v abstrakcije.
Smerke je bil dolgoletni fotograf in vodja fotolaboratorija Instituta“Jožef
Stefan”ter je skrbel za fotografsko podobo zavoda. V znanstvenem okolju je
spretno dokumentiral delo in okolje Inštituta. Fotografsko je zabeležil tudi
skoraj 300 umetniških razstav priznanih slovenskih in tujih umetnikov v
Galeriji Instituta “Jožef
Stefan”. V zrelih letih se je Marjan
Smerke posvečal dokumentarni fotografije za različne, predvsem
umetnostnozgodovinske monografije. Izjemnega pomena je njegovo fotografsko
dokumentiranje skoraj 800 sakralnih objektov tako v Sloveniji kot zamejstvu. Smerketovo
topografsko dokumentarno fotografijo je na večinsko barvnih diapozitivih 2.
februarja 2021 prevzel Muzej novejše in sodobne zgodovine Slovenije.
Ob razstavi bo izšla tudi monografija Marjan Smerke, fotograf
(1932-2017), ki predstavlja fotografovo delovanje na področju razstavne
umetniške fotografije ter prvič celovito prikazuje tudi fotografovo delovanje
na polju uporabne dokumentarne fotografije. V monografiji je predstavljenih več
kot 250 fotografskih del Marjana Smerketa. Glavno besedilo v monografiji je
prispeval dr. Primož Lampič z orisom fotografskega ustvarjanja Marjana Smerketa.
Ddr. Damir Globočnik je predstavil Smerketovo vlogo pri ustanavljanju Kabineta
slovenske fotografije pri Gorenjskem muzeju ter predstavil najštevilčnejšo
zbirko Smerketove umetniške fotografije, ki se sicer hrani v Kabinetu.
Fotografiranje historičnih ambientov sta osvetlila ddr. Janez Höfler in dr.
Ferdinand Šerbelj, ki sta z gospodom Marjanom več let aktivno sodelovala.
Delovanje Marjana Smerketa na Institutu “Jožef Stefan” je
celovito prikazal njegov naslednik, mag. Marjan Verč, Tatjana Pregl Kobe pa je
orisala sodelovanje z Marjanom pri organizaciji razstav v Galeriji IJS. O
Marjanovih »fotografskih romanjih« ob dokumentiranja zakladov notranjščin in
zunanjščin sakralne dediščine na slovenskem ozemlju, pa tudi v zamejstvu, sta prikazala
mag. Franci Petrič in Robert Debevec ter Marjana Smerketa predstavila kot
najpomembnejšega fotografa slovenske Cerkve. Posebno noto monografiji dajejo
spominski orisi na mojstra fotografije Marjana Smerketa ter predstavijo
osebnostno sicer skromnega človeka, katerega delo pa govori o njegovi veličini
in predanosti fotografskemu poklicu in natančnemu delu. O tem še posebej
doživeto piše Natalija Polenec. Katarina Jurjavčič je Smerketovo barvno
dokumentarno fotografijo prikazala kot neprecenljiv zaklad v tri milijonski
množici fotografskega gradiva, ki ga hrani Fototeka Muzeja novejše in sodobne
zgodovine Slovenije in monografijo tudi uredila.
(dr. Primož Lampič, iz
monografije Marjan Smerke, fotograf (1932-2017)
Najpomembnejša značilnost
zrelega Smerketovega umetniškega fotografskega opusa izraža njegov
eksperimentalni značaj. S še vedno ne povsem razjasnjenimi laserogrami si je
zagotovil ugledno mesto v slovenski in tudi evropski fotografiji. V
sedemdesetih letih, ko je dosegel vrhunec svoje umetniške fotografije, je
hkrati nenehno iskal nove teme in pristope, se vračal v direkten zajem
posnetkov iz realnosti, pa spet odkril novo polje za svežo vrsto posnetkov. Pri
tem ga je seveda spodbujalo dinamično okolje na Institutu “Jožef
Stefan”, najbolj vitalne slovenske znanstvene institucije, kjer
je služboval, bil je član enega najaktivnejših slovenskih fotoklubov, vodil pa
ga je tudi lasten ustvarjalni nemir. Rad je poskusil kaj novega, kar je
značilno za izrazito duševno dinamične in kreativne osebe. Zato njegov opus
pokriva široko polje fotografije: od začetnega realizma prek subjektivne
fotografije do eksperimentalnih poskusov z radikalno abstraktnimi izidi.