Tokratni
sprehod po ljubljanskih vojašnicah nadaljujemo s Šentpetrsko vojašnico na
Šentpetrski cesti, današnji Trubarjevi ulici, pri cerkvi sv. Petra. Na lokaciji
v Šentpetrskem predmestju Ljubljane je ljubljanski mestni svet načrtoval
gradnjo nove bolnišnice že v začetku 17. stoletja. Mestno »kužno bolnišnico«
oziroma lazaret, ki je imel na tem območju dolgo tradicijo, viri beležijo vse
od 16. stoletja. Načrtovana gradnja novega lazareta je bila končana 1635. Sto
let pozneje so nastali načrti o njegovi nadzidavi in gradnji mestne vojašnice.
Med letoma 1748 in 1754 so zato stavbo lazareta preuredili v vojašnico in jo do
leta 1779 dogradili z dodanim nadstropjem.
Današnji
Vrazov trg, prej Stanko Vrazov trg, se je do leta 1910, po takrat precej
prepoznavni stavbi vojašnice, imenoval Kasernplatz oziroma Pred kasarno. V njej
so bili nameščeni vojaki 17. pehotnega polka avstro-ogrske armade, ki je bil
ustanovljen leta 1674 na Češkem in je eden starejših polkov habsburške
monarhije. Po reformah avstrijske vojske po končanih francoskih vojnah je 1817 prišel
na Kranjsko, kjer je imel svoje naborno območje in vojašnico v Ljubljani.
Njegova zgodovina se bere kot topografski sprehod po avstrijskih in
avstro-ogrskih bojiščih. V letih 1848–49 se je bojeval na italijanskem polotoku,
sodeloval v bitkah pri Solferinu 1859 in v bitki pri Custozzi 1866. Vojaško pot
in boje v Bosni in Hercegovini leta 1878 je popisal Jernej Andrejka. Iz časa
bojev v BiH izvira tudi polkovni dan 7. avgust, ki je bil izbran po bitki pri Jajcu. Leta 1893 so tri njegove bataljone preselili
v Celovec, 1. bataljon pa je ostal v Ljubljani. Polk je v javnosti postal znan
kot polk kranjskih Janezov, njegov pokrovitelj
pa je novembra 1916 postal štiriletni Oto Habsburški, sin zadnjega habsburškega
cesarja Karla. Po njem so polk in njegove vojake imenovali tudi Cesarjeviči.
Zadnje
poglavje polkovne zgodovine se je začelo avgusta 1914, ko so njegovi pohodni
bataljoni odšli na vzhodno bojišče in 26. avgusta 1914 pri Majdan Gologorskem v
Galiciji doživeli svoj »ognjeni krst«. 5. maja 1915 je bil 10. pohodni bataljon
v pričakovanju italijanske vojne napovedi prek Sežane poslan na kraško bojišče.
»Slovo od Ljubljane je bilo prav tiho,« je zapisal njihov kronist Otto
Kiesewetter. V krajih kot je Doberdob in
kraški rob, Podgora, planota nad Asiagom z Monte Chieso, Ortigara, Judenburg in
številnih manj znanih in pozabljenih krajih so ohranjene njihove sledi in grobovi
iz časa svetovne vojne. Na Monte Chiesi spomin na vojake 17. pehotnega polka in
njihovo vojno življenje ohranja muzej na prostem, v visokogorski vrtači oziroma
dolini Slovencev (Dolina degli Sloveni), na prek 2000 metrih nadmorske višine. Tam
najdemo kamnite ostanke bivališč in v kamen vklesane napise vojakov 2. stotnije
c. in kr. 17. pehotnega polka: »V sredini skal -vrh gora polk Cesarjevič si
plete slavo. Triglav naš dom – ti vir solza, za te bori se vztrajno vdano.« »Sneg je debel nad 3-4 metre. Pod
snegom so izkopani rovi, po katerih se vrši promet«, beremo drobce iz
dnevnika Franca Rueha, ki nas skupaj s fotografijami popeljejo v vojno
resničnost, ki jo je doživel na Monte Chiese.
Vojake je na poteh po bojiščih, ki jim lahko sledimo v
ohranjenih spominskih zapisih, združevala stalna bližina smrti: »Bil sem v
bolnišnici, kjer je bilo cepljenje proti koleri. Videl sem mnogo ranjencev od
17. pešpolka, ki so se bojevali na Oslavju. V eni baraki poleg semenišča pa je
ležalo kakih 50 junakov, ki so podlegli težkim ranam. Kako žalosten pogled!«
si je v dnevnik 21. novembra 1915 zabeležil Albin Mlakar. Vojak 17. pehotnega
polka Jože Marjetič se je spominjal novomeškega slikarja in pesnika Jožeta Cvelbarja, ki ga je 4. julija 1916 zaprosil: »Jože,
poslušaj! Danes gremo, kajne? Meni je ta špas čisto neznan. Glej, če bi se mi
kaj zgodilo v strelskem jarku, da bi bil ranjen ali ubit, pridi takoj k
meni,vzemi mi vse, kar imam in to spravi domov. V prsnih žepih imam najnovejše
skice. V notranjih žepih imam beležnice in kar bi, še tam našel … servus! Moja
kompanija že maršira.« 11. julija 1916 je umrl daleč od rojstne Kostanjevice
na Krki. Fotograf slovenske umetniške moderne Fran Vesel je fotografiral
njihovo življenje v judenburški vojašnici kjer sta se maja 1918 uprla
nadomestna bataljona. In njegov najbolj slavni portretiranec pisatelj Ivan
Cankar nam je v svojih Podobah iz sanj približal sence vojne in judenburške
vojašnice. Slikar in kipar France Kralj se spominja svojega srečanja z Ivanom
Cankarjem: »Med vojno v
najhujši zimi je v gornjeavstrijskem Judenburgu sredi noči nastal v naborniški
baraki nenavaden hrup. Z nasajenimi bajoneti so prignali novinca. Eden od
»razšlapancev« v vojaških cunjah, uniforma je visela vse vprek z njega, se je
ustavljal in zatikal ob ležiščih. Ko se mi je približal je vzkliknil: »O
France, Franck! Kje se srečamo!« …»S tremi besedami: Fant bodi brihten!
sva se poslovila za vedno, s prav istimi besedami, ki jih je kakšno leto zatem
napisal v spomin mojemu bratu Tonetu.« Že
mnogo pred svetovno vojno si je v istem polku zaradi dezerterstva prislužil
zaporno kazen slikar Ivan Grohar, a posamezni višji častniki so prepoznali tudi
njegov talent in mu omogočili slikarsko delo. Slavni krajinar, slikar Anton
Karinger, je prav tako služil v njegovih vrstah. Kiparja Svetoslav Peruzzi in
Lojze Dolinar sta zmodelirala spomenik padlim kranjskim vojakom, ki se je v
spominu ohranil kot spomenik judenburškim žrtvam in stoji pred kostnico na
ljubljanskem pokopališču. Številni vojaki so na vzhodnem bojišču prišli v rusko
ujetništvo, med njimi pesnik Pavel Golia, ki je doživljal boje in razočaranja
tudi v vrstah dobrovoljcev na bojišču v Dobrudži in nam zapustil bogat opus
poezije melanholičnega slovesa od
predvojnega sveta: »... bili smo v maju, danes je vse pri kraju ..« Številni so se iz italijanskega in ruskega
ujetništva vračali še dolge mesece in nekateri tudi leta po koncu prve svetovne
vojne. To je le nekaj izbranih drobcev iz številnih pripovedi o 17.
pešpolku v katerem so služile znane in pozabljene osebe različnih poklicev,
nazorov in usod. Zaradi njih lahko
polkovno preteklost »beremo« kot izhodišče slovenske vojaške, vojne in kulturne zgodovine.
Zvestoba v verzu pesnika Jovana Vesela Koseskega, vklesanem v
kamnit spomenik vojakov 1. bataljona na Monte Chiesi, je ob množici mrtvih, splošni
izčrpanosti in pomanjkanju v zaledju, bila kmalu pozabljena. Na to so vplivala
tudi nagla vojaška sodišča, ki so na smrt obsojala voditelje upornih vojakov.
Slovenski vojaki nadomestnih bataljonov 17. pehotnega polka so se uprli 12.maja
1918 v Judenburgu. Razpad avstro-ogrske monarhije je precejšen del vojakov 17.
pehotnega polka pričakal daleč od dežele Kranjske in njihove matične vojašnice
v Ljubljani.
Šentpetrska
vojašnica je opravljala svojo vlogo skoraj 160 let, vse do začetka druge
svetovne vojne, ko so bili v njej nameščeni zapori. Pozneje je hišo, kjer je
bil nekoč lazaret, usoda ponovno povezala
z medicinsko dejavnostjo in jo v letu 2023 prenavljajo za potrebe medicinske
fakultete. Ohranjena stavba v Ljubljani nam lahko služi kot spomin na tisoče vojakov, ki so poleg omenjenih
znanih imen soustvarjali zgodovino. V bližnjem parku je tudi spomenik padlim
vojakom iz Šentpetrske župnije v Ljubljani, ki so umrli na bojiščih prve
svetovne vojne. Spomenik, ki je danes malce drugače postavljen kot je bil ob
odprtju, je nastal po načrtih arhitekta Vladimirja Šubica.
Literatura:
Jernej Andrejka, Slovenski fantje v Bosni in Hercegovini 1878, Celovec, 1904 (1. del), Celovec, 1905 (2.del).
Karol Capuder, Zgodovina c. in kr. pešpolka št. 17, Celovec: Družba sv. Mohorja, 1915.
Janko Jarc, Jože Cvelbar v vojnih spominih Jožeta Marjetiča, Rast, revija za literaturo, kulturo in družbena vprašanja, letnik 3, št. 4-5 (12-13), 1992, str. 290 -298.
Jasna Kocuvan Štukelj (ur.), 100 let novomeške pomladi, Novo mesto: Dolenjski muzej, 2020.
Vasja Klavora, Doberdob. Kraško bojišče 1915-1916, Celovec: Mohorjeva, 2007.
France Kralj, Spomini slovenskega umetnika, Ljubljana: Nova revija, 1996.
Zvezdan Marković, Vojaštvo v Ljubljani med prvo svetovno vojno, Vojaška zgodovina, letnik 15, št. 1, 2019, str. 23 -39.
Albin Mlakar, Dnevnik 1914 -1918, Kobarid: Kobariški muzej, 1995.
Marjan Mušič, Novomeška pomlad, Maribor: Obzorja, 1974.
Franc Rueh, Moj dnevnik 1915 -1981, Ljubljana: Slovenska matica, 1999.
Ferdinand Strobl von Ravelsberg, Geschichte des k.und k. Infanterie -Regiments Ritter von Milde Nr. 17, 1674 -1910, Laibach: Kleinmayr & Bamberg, 1911.
Jože Suhadolnik, Nataša Budna Kodrič, Šentpetrsko predmestje: zgodovinski in arhitekturni oris mestnega predela in objektov, lastniki hiš in arhivsko gradivo Zgodovinskega arhiva Ljubljana, Ljubljana: Zgodovinski arhiv Ljubljana, 2017.
Marko Štepec, 17. pehotni polk, v: Slovenci in prva svetovna vojna 1914-1918, Ljubljana: Muzej novejše zgodovine Slovenije, 2010, str. 13-15.
Marko Štepec (ur.), Take vojne si nismo predstavljali, Ljubljana: Muzej novejše zgodovine Slovenije, 2014.
Janez Švajncer, Slovenski polki in njihovi znaki v prvi svetovni vojni, Časopis za zgodovino in narododopisje, letnik 52, št. 1, 1981, Maribor 1981, str. 117 -134.
Janez Švajncer, Prva svetovna vojna 1914-1918, Maribor: Pokrajinski muzej Maribor, 1988.
Janez Švajncer, Vojna in vojaška zgodovina Slovencev, Ljubljana: Prešernova družba, 1992.
Janez
J. Švajncer, »Kranjski Janezi« - tudi naša zgodovina, v: Karol Capuder,
Zgodovina C. in kr. pešpolka št. 17, Ljubljana: Karantanija, 2005, str. 180
-187.