Muzej
novejše in sodobne zgodovine Slovenije je v lanskem letu obeležil 50. obletnico
prvega avtocestnega odseka v Sloveniji in takratni Jugoslaviji. Sprva
načrtovana manjša fotografska razstava se je z vključitvijo zunanjih
sodelavcev, različnih posameznikov (pričevalcev, donatorjev) in podjetij
(družba DARS d. d.) razrasla v pravi projekt sestavljen iz razstave in
zbornika, ki ga je finančno podprla družba DARS d. d.
Obdobje
druge polovice šestdesetih let 20. stoletja v Sloveniji pomeni splošen
družbeno-gospodarski razvoj, kjer je ob porastu potrošnje naraščalo tudi
število osebnih vozil v zasebni lasti, zato se je prometna obremenjenost cest
povečevala. Prav tako je na povečanje prometa vplivala tudi rast turizma z vse
večjim obiskom tujih gostov, ki so prihajali k nam z lastnimi prevoznimi
sredstvi. Zvezna vlada je namreč liberalizirala vizumski režim za prebivalce
zahodnoevropskih držav, ki so v Jugoslavijo lahko vstopali brez večjih težav.
Vse to pa je na plano potegnilo problem slabo razvitega cestnega sistema, zato
je bila gradnja novih cest in avtocest praktično nujna. Leta 1969 je Cestni
sklad SRS izdal temeljni dokument z naslovom Cestno omrežje in hitre ceste v SR Sloveniji: Načrt razvoja z
načrtovanimi gradnjami cestnega in avtocestnega omrežja vse do konca
osemdesetih let 20. stoletja. Elaborat je nastal s sodelovanjem različnih
ustanov, inštitutov, posameznikov, politike in na podlagi pridobivanja
statističnih podatkov, za katere so skušali najti različne predloge in
optimalne rešitve, bil osnova gradnji cest in avtocest tudi v devetdesetih
letih 20. stoletja. Gradnja prvega avtocestnega odseka pri nas je za čas
začetka sedemdesetih let 20. stol. pomenila pravo revolucijo, novost in hkrati
pokazala kompleksnost celotnega projekta izgradnje cestnega omrežja. Uporaba
prve avtoceste je s seboj prinesla kup novitet za uporabnika. Takrat se je pojavil
nov poklic cestninarja, začela se je pobirati cestnina, po dveh voznih pasovih
se je lahko prvič peljalo v eno smer, …..
Koncept razstave
z naslovom »Slovenika, zares si
čudovita!«, razstava ob 50. obletnici prvega odseka avtoceste v Sloveniji je
temeljil na prikazu fotografij iz bogatih muzejskih fondov in zbirk. Za njen namen
smo izbrali skoraj petdeset fotografij iz fondov Marjana Cigliča, Naceta
Bizilja, Edija Šelhausa, Joca Žnidaršiča, Ivana Kramžarja, Vladimirja Čuka,
Svetozarja Busića, Rudija Paškulina, Leona Jereta, ter nekaj iz arhiva Družbe
za avtoceste RS. Informacije smo črpali iz časopisnega in arhivskega gradiva.
Poznavanje teme so ob pridobljenem teoretičnem znanju dodatno obogatile izjave
pričevalcev. Za potrebe razstave in zbornika smo posneli prve cestninarje,
vzdrževalce, delavce na trasi, nadzorne gradbene inženirje in tudi posameznike,
ki jim je gradnja vzela nekaj njihove zemlje. Vsak s svojo zgodbo in svojim
pogledom na prvo avtocesto pri nas, a vsi s ponosom in lepimi spomini na dogodke
ob gradnji. Razstavo so obogatili tudi muzejski predmeti: uniforme prvih
cestninarjev, kovček za prevoz denarja (dinarjev) in torbica v katero so
shranjevali devize ter knjiga dežurstev. Za potrebe razstave in zbornika smo
evidentirali in predstavili tudi gradivo, ki ga sicer hranijo druge ustanove
ali posamezniki: Postojnska jama d. d. (Vpisi v zlato knjigo Postojnske jame ob
začetku gradbenih del na avtocesti Vrhnika – Postojna, med njimi je podpis
Staneta Kavčiča, tedanjega predsednika slovenskega izvršnega sveta), Notranjski
muzej Postojna (seznam povabljenih na svečano otvoritev del na AC Vrhnika –
Postojna, govor Mirana Fajdige, nekdanjega predsednika Skupščine občine
Postojna ter govor ing. Lojzeta Blenkuša, direktorja Cestnega sklada SRS ob
svečanem odprtju del na AC Vrhnika - Postojna),
DARS d. d. - Avtocestna baza Postojna (kovčka za prevoz denarja), gospod Dušan
Vatovec (torbica za prevoz deviz), gospod Vojko Mihelj (plombica, s katerimi so
zaplombirali torbice za prevoz denarja) in dr. Janez Žmavc (Elaborat o
dimenzioniranju voziščnih konstrukcij za AC odsek Vrhnika – Postojna – Razdrto,
Priročnik za stabiliziranje materialov).
Razstavo smo
postavili na dve lokaciji, v avlo muzeja ter na plato pred muzejem. Fotografije
so si sledile po časovnem sosledju dogodkov. Začeli smo s slovesnim odprtjem ob
začetku del ter prvo simbolično sproženo mino, ki jo je ob navzočnosti
direktorja cestnega sklada SRS ing. Lojzeta Blenkuša (investitor gradnje) ter
drugih gostov, sprožil tedanji predsednik Izvršnega sveta SRS Stane Kavčič.
Nadaljevali smo s prikazom različnih faz gradnje od miniranja, do gradnje
viaduktov Verd, Ivanje Selo, Ravbarkomanda. Od preboja železniškega nasipa pod
Štampetovim mostom, kjer so tedaj odgovorni delavci preprečili hudo tragedijo,
do zaključnih del asfaltiranja, nameščanja odbojnih ograj, risanja talnih oznak
in na koncu slovesne otvoritve.
Po odprtju razstave
se je gradivo, vezano na temo cest in gradbeništva začelo dodatno nabirati.
Dr. Janez Žmavc, vodja sektorja za kakovost, tehnologijo in razvoj v Republiški
skupnosti za ceste je Muzeju podaril svojo bibliografijo v dvanajstih fasciklih
ter diapozitive v šestnajstih lesenih škatlah, gospa Maja Žnidaršič, ki jim je
avtocesta pri Uncu razdelila posest na dva dela, je podarila dva originalna
dokumenta in sicer vabilo njenemu očetu na razgovor za službo cestninarja ter obvestilo
o nastopu službe in nekaj reprodukcij fotografij. Direkcija RS za
infrastrukturo nam je podarila enega redko ohranjenih izvodov elaborata Cestno omrežje in hitre ceste v SR
Sloveniji: Načrt razvoja, več cestninarjev je podarilo svoja oblačila. Gospod
Anton Zaletelj, nekdanji direktor podjetja Gradis je podaril publikacijo izdano
ob 30-letnici podjetja, posamezne izvode glasila Gradisov vestnik ter
promocijski film ob 60-letnici podjetja GIZ Gradis.
Ob tem je potrebno
omeniti, da je zamisel za obeležitev 50. obletnice prve avtoceste v Sloveniji
izzvala gospa Alijana Polh Drole, ki je že leta 2019 Muzeju donirala delovna
oblačila svojega očeta, enega prvih cestninarjev.
Ob angažmaju gospe Polh Drole in donaciji oblačil še drugih cestninarjev tako v
tekstilni zbirki hranimo dvanajst kosov različnih oblačil, od dežnih do zimskih
plaščev, suknjič, hlače, srajco, kravato in kapo.
Delovna
obleka cestninarjev na prvi avtocesti v Sloveniji, je bila sestavljena iz
suknjiča, hlač, srajce, kravate, in kape. Suknjič je popolnoma nov in še ne
uporabljen. To potrjuje originalno prišit kartonček z napisom: Maribor,
naročilo št. 266, Ime: Marzidovšek Jože, UNEC. Suknjič je rjave barve, na
zgornjem žepu je našitek z znakom/logotipom avtoceste zeleno-bele barve.
Izdelovalec je Krojaško podjetje »Moda« Maribor. Srajca je svetlo rjave barve,
iz bombaža in poliestra in neuporabljena. Gre za izdelek tovarne Labod. Kravata
je rjave barve izdelana iz poliestra, na njej je napis »Avtocesta« in je
izdelek tovarne Svilanit. Hlače so rjave barve. Kapa je temno rjave barve s
črnim ščitkom, izdelovalec ni znan. Na notranji strani kape je bela nalepka s
številko 56 (velikost).
Pozimi so
obleki dodali še zimski plašč, ki ga Muzej prav tako hrani v svoji zbirki. Je
temno rjave barve s toplo podlogo iz ovčje kože. Na notranji strani plašča je
prišit našitek izdelovalca KTK (Kožarsko-tekstilni kombinat) Visoko OOUR
Napredak Tešanj (Bosna in Hercegovina). Podloga iz ovčje volje je na plašč
pripeta z zadrgo. Na podlogi je natisnjena številka 75. Zraven spada še
priponka z napisom 030 DROLE EDO.
V zbirki
Muzej hrani tri primerke cestninarskega dežnega plašča. Ti so temno rjave oziroma
temne zeleno-rjave barve. Plašč ima kapuco, dva žepa in pas z rjavo pasno
sponko. Pri zapenjanju so gumbi skriti. Dežni plašč nima tople podloge, na
notranji strani pa je prišit našitek izdelovalca – Modne konfekcije Zagreb,
OOUR 22. decembar, INI – TU – JNA, številka 44/168.
Zaradi
večjega števila novo pridobljenih zelo raznolikih predmetov, diapozitivov,
reprodukcij fotografij in posnetih pričevalcev, tega gradiva nismo razvrščali v
različne muzejske zbirke, temveč smo se odločili ustanoviti novo tematsko zbirko
o gradbeništvu in infrastrukturi v Sloveniji. Trenutno smo v fazi
vzpostavljanja kontaktov z zaposlenimi v gradbenih podjetjih z namenom snemanja
pričevanj, pridobivamo nove predmete, raziskujemo arhive nekdanjih gradbenih
podjetij.
Menimo, da je področje gradbeništva v Sloveniji zgodovinsko in muzeološko slabo
obdelano, zato nameravamo temu v prihodnjih letih nameniti več raziskovanja in
predstavljanja.