V letu razstav o Jožetu Plečniku in športu vam predstavljamo delo
Plečnikovega učenca, arhitekta, predanega gornika, alpinista in gorskega
reševalca, neuklonljivega človeka mnogih darov, Vlasta Kopača (1913–2006).
V Muzeju hranimo avtorjev izvod publikacije Razgled z Grintovca iz
leta 1940, ki ga je ob petletnici svojega delovanja izdala Akademska skupina
Slovenskega planinskega društva na Univerzi.[1] Vlasto Kopač je s peresom in tušem ustvaril 360 stopinjski panoramski pogled,
ki nas popelje v smeri urinega kazalca od zahodnega Porezna krožno nazaj na
izhodišče. Perorisba je dopolnjena s slovenskimi zemljepisnimi imeni, ki so jih
določili Rudolf Badjura, dr. Anton Melik, dr. Anton Mrak, Henrik Pardubsky in
Boris Režek. Kliše je izdelala
Jugografika, natisnila pa Tiskarna Slovenija.
Vlasto Kopač, rojen leta 1913 v Žireh, se je za gorništvo in
alpinizem navdušil prav v času študija arhitekture na Tehniški fakulteti
Univerze kralja Aleksandra v Ljubljani [2]pri profesorju Jožetu Plečniku, kamor se je vpisal leta 1934. A njegovega
zanimanja ne gre pripisovati vplivu secesijskega mojstra, pač pa prvim
študijskim počitnicam, ki jih je preživel na Veliki planini kot najemnik
pastirske koče. Na planino se je rad vračal, sledila so številna pohajanja po
gorskih poteh in brezpotjih ter druženja in prijateljevanja s plezalsko
druščino in z domačini – s pastirji, z drvarji, lovci in logarji. Pričel je
zbirati starožitno izročilo ljudi, ki so živeli v okrilju Grintovcev, in postal
član Akademske skupine Slovenskega planinskega društva.
Najpogosteje se je namenil v Kamniško-Savinjske Alpe, saj so mu
bile najbližje. Grintovci so postali njegov drugi dom. Ko se je v soboto
popoldan odtegnil od pisalne mize v arhitekturnem ateljeju Jožeta Plečnika,
kjer je bil med letoma 1937 in 1940 zaposlen kot risar, se je s kolesom
odpeljal proti Kamniški Bistrici in nato naprej v strmine. V gore je vse bolj
goreče zahajal, opravil je več prvenstvenih plezalnih smeri in zimskih vzponov.
Leto 1940, ko je ustvaril predstavljeno perorisbo, je bilo zanj še
posebno uspešno, saj se je udeležil prve odprave Akademske skupine Slovenskega
planinskega društva v Durmitor. Obenem je pri Jožetu Plečniku sodeloval pri
načrtovanju in gradnji Vrta mrtvih, pozneje imenovanega Žale, ki so ga uradno
odprli julija 1940,[3] imel pa je tudi druge projekte.
In kako je veliki mojster arhitekture gledal na Kopačeve gorske
podvige? Če se je s kolesom vrnil v Ljubljano šele v ponedeljek zjutraj ali pa
je nekoliko podaljšal svojo alpinistično odisejado, se je nestrpno prestopal
okoli Kopačeve mize. Včasih ga je prepričeval: »Pustite no te gore!« Ko pa mu
je Kopač nekoč pokazal fotografije gora v srežu in mu pojasnil: »Gospod
profesor, takole je tam gori,« je Plečnik povzel: »To je pa tako kakor ob
stvarjenju sveta!« Po Kopačevih besedah naj bi nato malo bolje razumel, zakaj
alpinisti »rinejo« v višave.[4]
Ljubezen do gora je Kopača dodobra zaznamovala. Gorska doživetja
in načrti so ga izpolnjevali, bogatili, bodrili, na nek način reševali, nekajkrat
tudi precej zapletli življenje. S podporo družine in z močjo, ki jo je črpal iz
globokega spoštovanja narave, ni klonil predvojnim, predvsem pa izjemno težkim
in trpkim vojnim in povojnim preizkušnjam. Njegovo življenje je bilo podobno
razbrazdanemu in krušljivemu svetu Grintovcev, polno vrhov in globeli. Večkrat
so mu stregli po življenju, zato se je morda še bolj zavedal njegove
dragocenosti in reševal tudi življenja drugih. Hribi so bili vselej posredi, ob najbolj žlahtnih in najtežjih, ob
svetlih in temnih trenutkih. Leta 1936 je bil prvič zaprt zaradi komunistične
propagande, ko je na Storžiču narisal srp in kladivo.[5] Šele ko je prestal odrejeno štirimesečno zaporno kazen in spet zadihal zrak
svobode, se je zares odločil, da se bo intenzivno posvetil alpinizmu.
Sledilo je nekaj zanj precej srečnih in uspešnih let, prepredenih
s prvenstvenimi smermi in vzponi, vse dokler ni napočila vojna. Ostal je ujet v
Ljubljano, kjer je bil seveda odrezan od gora. Tu je deloval v ilegalni tehniki
KPS ter se s svojim delom priključil uporu proti okupatorju.[6] Oktobra 1943 ga je aretirala domobranska politična policija, januarja 1944 je
bil v živinskem vagonu transportiran v koncentracijsko taborišče Dachau. V kasnejšem
intervjuju se je spominjal, kaj mu je pomagalo pri preživetju: »Misliti si
moral na stvari, ki so bile daleč od resničnega življenja v taborišču. Tudi na
hribe.«[7] Predvsem pa so ga reševali njegova trdna, uporna volja, da ga nihče ne bo
zlomil, vera v pozitiven razplet dogodkov ter risarski talent, zaradi katerega
je bil premeščen v taboriščno knjigoveznico. Tu se je na svojstven način uprl
neznosnim razmeram.[8] Zastavil
si je cilj, »da bo to, kar se je v taborišču dogajalo, vse te grozote, narisal,
da se bodo ohranile.«[9] Ustvaril je risbe, ki jih danes kot trajen spomin in opomin hranimo v Muzeju. Zaradi
velike iznajdljivosti, pazljivosti in sreče ga pri upodabljanju taboriščne
stvarnosti ni nihče zalotil, saj bi to pomenilo neizbežno smrt.
Konec vojne je tako dočakal bolehen in shiran, a živ. Ko se je po
osvoboditvi z drugim zavezniškim konvojem vrnil v Slovenijo, se je s
prijateljem Borisom Režkom, ki je prišel iz italijanskega zapora, takoj povzpel
na Grintovce. Ker je imel komaj 49 kg, mu je Režek pomagal pri hoji. Kopačev nahrbtnik
je nosil vse do Kamniškega sedla, kjer sta našla odprto kočo. V roke sta vzela
metlo in grablje ter jo pospravila. Naslednji teden sta se po Kamniški Beli že
podala na Korošico, kjer sta očedila Kocbekov dom. Ponovno je bil teden za
tednom v gorah, med domačini, starimi hribovskimi prijatelji in plezalskimi
tovariši.
Kopač
je po drugi svetovni vojni postal predsednik Planinskega društva
Ljubljana-Matica in Planinskega društva Slovenije. Svoj polet je – tudi po
poklicni poti – usmeril k postavitvi spomenikov ter k obnovi požganih ali
porušenih planinskih postojank oz. postavitvi novih planinskih domov in dveh
bivakov, pod Skuto in Ojstrico. Kot predsednik Odbora za planinstvo in
alpinistiko Fizkulturne zveze Slovenije je pričel postavljati na noge krovno
planinsko organizacijo, alpinistične odseke in Gorsko reševalno službo, pri
čemer je mentorsko predajal znanje drugim in organiziral
prvi povojni alpinistični tečaj za inštruktorje. Poskrbel je za izdelavo derez,
cepinov, klinov, plezalk in vetrovk ter za uvoz ameriških vojaških najlonskih
vrvi. Nova oprema je prinesla precejšen napredek in pripomogla k razvoju slovenskega
alpinizma.
Izrisal
je prva povojna zemljevida Julijske
Alpe (1952) ter Karavanke, Kamniške Alpe in soseščina (1954),ki pa ju je kot obsojenec na insciniranem dachauskem procesu oz.
pomiloščenec ponovno ustvarjal v zaporu. Ko se je vrnil domov z zveznega
tečaja za alpinistične inštruktorje, ki je potekalo v Vratih in ga je vodil
Joža Čop, so ga 4. oktobra 1947 povsem nepričakovano aretirali in odpeljali v
Zvezne zapore Uprave državne varnosti. Po desetmesečnem mučnem zasliševanju so
ga na dachauskem procesu obsodili na smrt s streljanjem. Kopač se je kasneje spominjal,
da so ga priprli nedolgo zatem, ko je zavrnil službo v Beogradu, ki mu je bila
ponujena zaradi vojnih izkušenj in uspehov pri ponarejanju dokumentov – izpraševalec
na zaslišanju mu je omenil, da so šele ob njegovi zavrnitvi začeli zbirati
podatke in sporne govorice o njem. Tedaj
si jim ni upal priznati, da je trajno službo odklonil prav zaradi ljubezni do
gora, saj se jim ni želel ponovno odpovedati ali oddaljiti.[10]
V
času postopka so mu odvzeli državljanske pravice in zaplenili imovino: »Plezalno
vrv, cepin in nahrbtnik, dereze in plezalno železje pa so pustili, saj niso
vedeli, kaj bi s tem počeli.«[11] Vzeli so mu tudi risalno orodje in ga pozneje v zaporu vrnili. Smrtno obsodbo so
namreč preklicali, pomilostili so ga na dvajsetletni odvzem prostosti. Po štirih
letih in pol prestajanja zaporne kazni je bil pogojno izpuščen.[12] Zemljevid Karavanke, Kamniške Alpe in soseščina (1954) je tako delno ustvarjal med prestajanjem zaporne
kazni, končal pa ga je doma. Ponovno se je vrnil v gore in si postopoma osebno opomogel.
Po
vrnitvi iz zapora ni bil nikdar več funkcionar planinske organizacije,[13] vendar je ostal njen zvest sodelavec. Leta 1956 je dobil službo v Referatu za
spomeniško varstvo pri Okrajnem ljudskem odboru Ljubljana, leta 1963 je postal ravnatelj Medobčinskega zavoda za spomeniško
varstvo Ljubljana, ki ga je vodil do upokojitve leta 1969. Na tem področju je
bil aktiven še dolgo po upokojitvi. Sodeloval je pri obnovi številnih slovenskih
gradov, postavitvi Poti ob žici[14] ter prenovi Plečnikovih Žal in Ljubljanske tržnice, za kar je prejel več prestižnih
nagrad.[15]
Njegovo
življenjsko delo pa je prav gotovo projekt zaščite naravne in stavbne dediščine
ter zasnova turistične podobe Velike planine. S poznavanjem in posluhom za
starobitno stavbno dediščino in naravno okolje ter njuno skladnost je dosegel,
da je bila Velika planina spomeniško zaščitena, izdelal je urbanistični program
in varstveni režim ter sprojektiral šest tipov počitniških koč, ki so bile
zasnovane po zgledu starih stanov oz. pastirskih koč.[16] Podal je tudi predlog za razglasitev Kamniškega narodnega parka, ki pa ni bil
sprejet.
Kopač
je v svojem življenju v pisani besedi in risbi upodobil različne tematike s
področja gorništva, alpinizma, narodopisja, imenoslovja in arhitekture.
Sodeloval je pri postavitvi več (gorniških) razstav in likovno opremil številne
publikacije. Oblikoval je prapore za Planinsko zvezo, Gorsko reševalno službo
in za mnoga planinska društva, številne društvene, jubilejne in častne
planinske plakete, značke, diplome in priznanja.
Leta 1989 mu je Planinska zveza Slovenije dodelila naziv častni
predsednik Planinske zveze Slovenije za pomembne zasluge pri vseobčem razvoju
slovenskega planinstva, Gorska reševalna služba pa častni znak GRS. Leta 1999 je
prejel najvišje slovensko državno odlikovanje, Zlati častni znak svobode
Republike Slovenije »za zasluge pri ohranjanju in vrednotenju kulturne
dediščine, za življenjsko delo in za vse, kar je dobrega napravil za Slovenijo«.
***
Kopač je s svojo pokončno držo, z zavzetim udejstvovanjem in
neumornim delom dal neizbrisen pečat slovenskemu planinstvu, alpinizmu,
gorskemu reševanju ter ohranitvi naravne in kulturne dediščine. Njegovo življenjsko zgodbo je v prispevku Vlasto Kopač – neuklonljivi človek z
ljubečo predanostjo strnila hčerka Mojca Kopač. Muzeju je podarila več očetovih
predmetov, med njimi predstavljeno gradivo iz leta 1940. Razgled z Grintovca je
bil ponatisnjen leta 1946, vendar tokrat brez avtorjevega imena. Reprodukcija originalne
perorisbe je bila objavljena prav tako leta 2006 v prvi samostojni knjigi
Vlasta Kopača Iverí z Grintovcev, ki je izšla posthumno, kmalu po
avtorjevi smrti. Vlasto Kopač jo je pripravljal do zadnjih dni – svojim
Grintovcem je ostal zvest do konca življenja.
Kopačeva življenjska zgodba se je kakor
razgledi z Grintovcev pela od visokih vrhov do ozkih globeli in zložnih ravnic,
osebne stopinje si je utiral s peresom in z vetrom gora. Njegov največji
dosežek pa lahko nemara prepoznam v tem, da je kljub gorkim preizkušnjam, stiskam in
najvišjim priznanjem uspel ohraniti preprosto in iskreno človečnost.
Na prehodu v leto 2023 tudi vam želim veliko širokih in odprtih
razgledov ter srčno predanost vsemu, kar imate radi.
Vesele praznike in srečno!