Muzej novejše zgodovine Slovenije je
februarja v sodelovanju z »Galerijo S« na ljubljanskem gradu pripravil razstavo
ob 150. obletnici rojstva Jožeta Plečnika. Pri pripravi razstave je muzej
sodeloval tudi s Slovenskim etnografskim muzejem in Plečnikovo hišo (MGML).
Razstava je obravnavala Plečnikovo
Unescovo dediščino v Ljubljani. Tema je bila predstavljena prek 40 fotografij.
Tri fotografije izvirajo iz fotografskih fondov, ki jih hrani Plečnikova hiša,
deset iz fonda Petra Nagliča, ki ga hrani Slovenski etnografski muzej, ostale
izvirajo iz različnih fotografskih fondov MNZS. Večina izvira iz fotografskega
fonda časopisa Slovenec.
Kot »politični list za slovenski narod« je Slovenec med letoma 1873 in 1945 svoje bralce seznanjal z dogajanjem tako doma kot po
svetu. Pokrival je praktično vse sfere javnega življenja, ob tem pa je ohranjal
svojo katoliško usmerjenost. Slabo desetletje med letoma 1924 in 1932 je
izhajala tudi tedenska slikovna priloga imenovana Ilustrirani Slovenec, ki je bralcem ponudil nekaj fotografskih
utrinkov tedenskega dogajanja, o katerem so poročali. Sčasoma je, tudi zaradi
izhajanja priloge, sprva neurejen fotografski arhiv postal urejen. Pretežno
dobro ohranjeni del je od Tiskarne Ljudska pravica Muzej novejše zgodovine
Slovenije pridobil leta 1964. Fond obsega približno osemnajst tisoč fotografij,
dober del katerih predstavljajo tudi fotografije, ki jih je Slovenec pridobil s pomočjo
medagencijske izmenjave.
Fotografije predstavljajo Plečnikova dela.
Avtorstva velike večine posnetkov ne poznamo, kar je sicer pri gradivu časopisa
dokaj pogosto. Slovenec je, kar ni
presenetljivo, spremljal vse večje gradbene podvige v Ljubljani. Nekateri bodo
predstavljeni v nadaljevanju.
Gradbeni projekt, ki je v zbirki med bolj
fotografsko zastopanimi, je gradnja cerkve sv. Frančiška Asiškega v ljubljanski
Šiški. Serija več fotografij prikazuje gradnjo in notranjost cerkve. Plečnik je za cerkev ponudil že
izdelan projekt cerkve v Pragi iz leta 1922. Gradnja cerkve se je začel leta
1924 in predstavlja prvo Plečnikovo delo v Ljubljani po vrnitvi v mesto. Cerkev
je zasnovana v obliki klasičnega templja z osrednjim notranjim prostorom v
obliki kvadrata, ki daje občutek nevtralnosti. Poskušal je ustvariti vtis
zbranosti, ki po njegovem mnenju ustreza frančiškanskemu redu, ki je bil tudi
lastnik parcele, na kateri stoji cerkev. Glavni oltar je zaradi stebrnega
obhoda, ki obkroža osrednjo ladjo, pomaknjen nekoliko bolj proti sredini, kar
je razburilo naročnike, saj naj to ne bi ustrezalo krščanski tradiciji. Plečnik
je zasnoval tudi vso cerkveno opremo in oltarje. Gradnja se je zaključila leta
1932, ko so dokončali zvonik.
Druga ljubljanska cerkev, ki je
uvrščena na Unescov seznam svetovne kulturne dediščine, je cerkev sv. Mihaela
na Barju. Ta ni tako dobro fotodokumentirana in v zbirki lahko zasledimo zgolj
tri fotografije notranjosti cerkve.
Na serijo fotografij naletimo tudi ob iskanju Plečnikove
t. i. vodne osi, ki se začne na bregovih Ljubljanice pri Špici in konča
pri zapornici. Ljubljanica je bila reka, ki je v preteklosti zelo pogosto
poplavljala, zato jo je mestna oblast skozi čas poskušala regulirati. Velik
projekt, ki je pripomogel k spremenjeni podobi Ljubljanice je zagotovo
izgradnja Grubarjevega prekopa leta 1780. Navkljub velikopotezni gradnji je
reka še naprej poplavljala, zato v prvi polovici 18. stoletja začeli z
regulacijo struge. Med večjimi posegi le-te je zagotovo tudi Plečnikov delo, ki
je v Slovencu dobro fotografsko
dokumentirano. Plečnik je ureditev nabrežij Ljubljanice začel pri Špici na
Prulah. Del med njo in Trnovskim pristanom zaradi svoje ureditve deluje
monumentalno. Med Prulskim mostom in Trnovskim pristanom se do levega brega
reke spuščajo široke stopnice, na vrhu katerih rastejo mogočne vrbe, pod
katerimi se vije peščena pot. Stopnice tečejo vse do izliva reke Gradaščice v
Ljubljanico. Od tu naprej nabrežje Ljubljanice spremeni svojo podobo in ga
zaznamuje visoko betonsko korito s travnatim, strmim nasipom, travno brežino in
živo mejo.
Če pot od
Špice nadaljujemo proti severu nas ta popelje mimo slabo fotografsko
dokumentiranega Čevljarskega mostu. V zbirki se nahajata dve fotografiji, ki
prikazujeta most, ki je na istem mestu stal pred Plečnikovim posegom in ga danes
poznamo od imenom Hradeckega most, ki povezuje trnovski in prulski del
Ljubljane na Krakovskem nasipu.
Rečni tok
nas vodi naprej proti severovzhodu do kompozicijskega vrhunca vodne osi –
Tromostovja in tržnice. Območje je za Plečnika predstavljalo enega izmed
glavnih urbanističnih vozlišč. Arhitekt je svojim študentom že leta 1924 dal
nalogo, kako Marijin trg razširiti z dozidavo dveh dodatnih mostov. Končni
načrt, ki ga je Plečnik realiziral, mostove prilagodi obliki rečne struge.
Odpiranje mostov proti današnjemu Prešernovemu trgu doseže enotno kompozicijo
prostora med Mestnim in Prešernovim trgom s tem pa območje postane eden izmed
osrednjih javnih trgov v mestu. Plečnikovo navduševanje nad antično arhitekturo
in hkrati arhitekturo Benetk je močno vidno pri omenjenem delu. Z obeh
stranskih mostov se proti reku spušča stopnišče, ki vodi do spodnje terase.
Stopnišče vizualno stvori rečni portal, kar močno spominja na beneške mostove.
Ta občutek dodatno okrepi tudi z ograjo, ki jo sestavi iz beneških balustrov.
Dodaten detajl, ki ga opazi izurjeno oko so tudi kroglasti poudarki in svetilke
na samo ograji, ki most razgibajo in dajejo občutek rečnega valovanja. Mostovje
dodatno poudari tudi z vertikalnimi poudarki. Na spodnjo rečno teraso, do
katere se spušča prej omenjeno stopnišče, zasadi mogočne v nebo vpijoče topole,
ki s svojo višino in barvni kontrastom še dodatno opozorijo na monumentalnost
celotnega območja. Projekt je končal leta 1932.
Večino
projektov je Plečnik zasnoval in na novo umestil v prostor, ljubljanske tržnice
oz. t. i. živilski trg pa je tam stal že pred Plečnikovim posegom. Projekt
Plečnikove prenove tržnic se je začel leta 1939 in zaključil tri leta kasneje.
Plečnik je preuredil celotno območje med Tromostovjem in Zmajskim mostom. Tržnice
je vključil v svojo vizijo monumentalnega mestnega prostora, ki ga je osnoval
po vzoru antičnih mest. Med obema mostovoma je zgradil niz, ki ga sestavljajo
paviljon, stebrna lopa, stoa in tempelj. Zgoraj je predvidel prodajalne, pod
njimi pa promenado z ribarnico, do katere se meščani spustilo prek vretenastega
stopnišča. Ob začetku niza tržnic obiskovalca pozdravi cvetličarna, oblikovana
po Palladijevem vzoru templja v templju. Predvidel je tudi pokrit most
stojnicami, ki bi povezal oba bregova. Navdih je dobil po mostu Rialto v
Benetkah, a ideja ni bila uresničena.
Plečnikovi
projekti, ki so uvrščeni na Unescov seznam kulturne dediščine, in ležijo na
vodni osi, se končajo pri širšem območju Cukrarne na Poljanah, kjer je postavil
zapornico. Zapornica služila za uravnavanje višine gladine Ljubljanice.
Zasnoval jo je kot monumentalno mestno zgradbo, kot hišo na vodi s tremi
stolpi, ki se opirajo na mogočno stebrovje. Opazen je vpliv grške, etruščanske
in egipčanske antične arhitekture. Most , ki vodi preko Ljubljanice čez
zapornico, podpirajo jonski stebri. V njihove kapitele so po etruščanskem
navdihu vkomponirani obrazi, ki odsevajo v vodi. Vhodna stebra spominjata na
arhitekturo staroegipčanskih svetišč. Zapornica s svojo masivnostjo daje
občutek trdnosti in obvladovanja narave. Plečnik je parkovno uredil tudi obe
nabrežji in oba trga ob zapornici.
Dela na t.
i. kopenski osi, ki se pojavljajo v Slovencu so Vegova ulica, NUK in Kongresni
trg s parkom Zvezda. Vegova ulica deluje kot hrbtenica kopenske osi, s katero je povezana
velika večina projektov na omenjeni osi. Plečnik je začel s preureditvijo ulice
v začetku tridesetih let. Stoji na mestu nekdanjega jarka ob srednjeveškem
mestnem obzidju, ki je danes delno ohranjen. Glavni motiv na ulici je dvignjen
park na nekdanjem obzidju, ob katerem so nanizane herme glasbenikov, pred
Nacionalno in univerzitetno knjižnico pa stojita spomenika slovenskim
jezikoslovcem.
Nacionalna in
univerzitetna knjižnica (NUK) je eno izmed Plečnikovih najpomembnejših del.
Stavba se s svojo mogočnostjo navezuje na baročni Deželni dvorec, ki je nekoč
stal na istem mestu, a je bil v potresu leta 1895 usodno poškodovan. Prvi načrt
zgradbe, ki je kasneje postala ta, ki jo poznamo danes, je Plečnik izdelal leta
1930. Do same gradnje ga je sicer še velikokrat in močno spremenil. Fasada je
sestavljena iz opeke in rustikalnih kamnitih vložkov. Okna so zasnovana v
obliki odprtih knjig in nekoliko izstopajo iz fasade. Plečnik je knjižnico
zasnoval kot tempelj znanja, kar je nakazano tudi s simbolnim okrasnim vencem,
ki se vije ob vrhu stavbe. Posameznik v knjižnico vstopi skozi vrata, ki jih je
zasnoval po vzoru Panteona.
Kongresni trg in
park Zvezda danes predstavljata zaključek osi. Trg je Plečnik tlakoval z belimi
betonskimi ploščami, ki jih ločujejo pasovi temnejšega betona. V parku je
predvidel zamenjavo kostanjevih dreves s platanami, ob tem pa je želel tudi
zožati pohodne poti. Prebivalci so se načrtu uprli, zato je bila preureditev
izvedena le delno. Park je obdal z betonskimi stebrički. Kostanjev drevored je
arhitekt vendarle zamenjal s platanami v začetku štiridesetih let prejšnjega
stoletja.
Zadnji
projekt, predstavljen v dotičnem prispevku so Žale. Jože Plečnik je projekt
kompleksa Žal prevzel leta 1936, ko je naročnik prenehal sodelovati s prvotnim
arhitektom Ivom Spinčičem. Naslednje leto je Plečnik predstavil prve načrte za
poslovilni kompleks ali t. i. Vrt vseh svetih. V Slovencu zasledimo fotografijo makete Žal in panoramsko fotografijo
celotnega končanega kompleksa. Slednja je vidno obdelana in je verjetno bila
prestavljena na drugačno podlago.
Plečnik je
s svojim delom v glavnem mestu pustil zgodovinski pečat. Projekti, ki jih je
izvajal so velikokrat bili monumentalni in so močno posegali v prostor. Danes
si tega prostora brez njih ne predstavljamo več. V zbirki časopisa Slovenec nam
redke fotografije odstirajo pogled v preteklost in v stanje pred gradnjo, tekom
nje in po njej.
LITERATURA
- Grabrijan, Dušan. Plečnik in
njegova šola. Maribor, Založba obzorja, 1968.
- Hrausky, Andrej, et al. Jože Plečnik. Dunaj, Praga, Ljubljana.Ljubljana: Cankarjeva založba, 2007.
- Krečič, Peter. Jože Plečnik.
Ljubljana: Državna založba Slovenije, 1992.
- Krečič, Peter (ur.). Plečnik in jaz. Pisma Jožeta Plečnika Antonu
Suhadolcu. Suhadolčevi spomini na Jožeta Plečnika. Trst: Založništvo
tržaškega tiska, 1985.
|