Lojze Spacal na Pfeiferjevih fotografijah
Marjan Pfeifer
st., Slikar Lojze Spacal med ustvarjanjem, Trst, oktober 1945. Zbirka Foto
Slovenija, črno-beli negativ, leica, inv. št.: FS2788/21.
Marjan Pfeifer
st., Slikar Lojze Spacal med ustvarjanjem, Trst, oktober 1945. Zbirka Foto
Slovenija, črno-beli negativ, leica, inv. št.: FS2788/18.
Sodelovanje med Marjanom Pfeiferjem in Lojzetom
Spacalom sega v čas po drugi svetovni vojni, ko meja z Italijo še ni bila
dokončno določena. Študijski odsek pri Pokrajinskem narodnoosvobodilnem odboru
za Slovensko primorje in Trst je skupaj z Oddelkom za mejna vprašanja v
Ljubljani in Ministrstvom za zunanje zadeve v Beogradu nameraval dokazovati potek
zahodne meje z različnimi dokumenti, ki bi kazali na večinsko slovensko
prebivalstvo in njegovo kulturo na spornem mejnem območju. S tem namenom je
bila ustanovljena posebna skupina, ki sta jo med drugim sestavljala tudi
akademski slikar Lojze Spacal in fotograf Tiskovnega urada – Marjan Pfeifer. Njuna
naloga je bila potovati po Primorskem ter zbirati in fotografirati zanimivosti
okolja in tamkaj živečih ljudi. Pomembno je bilo vse, kar je dokazovalo
slovenski izvor ali sorodnost s Slovenci onstran takratne zahodne meje. [1]
Na fotografijah Marjana Pfeiferja, ki so nastale v tem obdobju, se pogosto pojavi tudi podoba slikarja Lojzeta Spacala med ustvarjanjem v tržaškem okolju, iz katerega je črpal navdih za svoja likovna dela. Navadno je v naravi napravil le ohlapne skice, ki jih je nato dokončno izčistil v svojem ateljeju, v obliki grafičnih in slikarskih tehnik.
[1] SI AS 1816, Okrožni NOO za Goriško
okrožje, šk. 10/1, »Fotoposnetki naravnih in krajevnih lepot v Brdih in v Soški
dolini«.