Časopis Slovenec je nekaj dni pred plebiscitom poročal o seji plebiscitne komisije, na kateri je bil izbran 31. oktober kot dan drugega glasovanja v »pasu«, coni B s komentarjem, »da smatra plebiscitna komisija pas A za avstrijsko republiko kot izgubljen.« (Slovenec, št. 228, 6. 10. 1920, str.1) Dan pozneje je v razglasu slovensko koroškemu ljudstvu pisal o 10. oktobru kot dnevu osvobojenja, ki se bliža. »Nemci in nemčurji napenjajo vse sile, da v teh zadnjih urah Koroške Slovence premotijo, preplašijo, zbegajo in podkupijo.« (Slovenec, št. 229, 7. 10. 1920, str. 1)
Časopis Slovenski narod pa je 6. oktobra zapisal, da se bo »na Slovenjem Koroškem v nedeljo 10. oktobra odigral velik dramatični prizor svetovno zgodovinskega pomena: Koroški Slovenci bodo nastopili na političnem odru svetovne povestnice in oči vseh diplomatičnih gledalcev cele Evrope bodo uprte v starodavni slovenski Korotan, kajti koroški kmetje in delavci, koroške žene in dekleta bodo reševali avstrijsko - nemški- jugoslovansko - italijanski problem! (Slovenski narod, 6. 10. 1920, str. 1, Korošci in Korošice! Bodite Črtomiri in Miklove Zale!)
Napetost se je stopnjevala prek vrelišča vse do zaključenega štetja glasov. Plebiscit je bil izveden 10. oktobra 1920. Volilna udeležba je bila zelo visoka, saj je glasovalo 37.636 volilcev od 39.291 oziroma 95,79 % volilnih upravičencev s stalnim prebivališčem v coni A. Za Republiko Avstrijo je glasovalo 59,04 % oziroma 22.025 volilcev, za Kraljevino SHS pa 40,96 % oziroma 15.279 volilcev. (Krese 1990: 264; Škrabec 2014: 299; Troha 2005: 221). Zaradi rezultata v coni A v skladu s pravnimi določili o izvedbi plebiscita, na območju Celovca, v coni B, potem drugega glasovanja sploh ni bilo. Rezultati koroškega plebiscita, na katerem se je večina Korošcev, med njimi tudi Slovencev, odločila za življenje v Republiki Avstriji, so pomenili neizmerno razočaranje za slovensko javnost. »Izid ljudskega glasovanja na Koroškem je strahovit udarec za slovenski narod. Če bi pri tem ostalo, imamo v kratkem pričakovati, da se naš narod definitivno razkosa na štiri kose: eden bo podložen Italiji, drugi Avstriji, tretji, čeprav neznatni Madžarski, tako da bi komaj dve tretjini našega ozemlja ostali svobodni kot del Jugoslavije.« V nadaljevanju svojega zapisa je pisec pozval bralce: »V tem usodnem času pozdravljamo vse naše ljudstvo, vse kroge, naj ne izgubijo poguma.« (Slovenec, št. 235, 14.10.1920, str. 1, Pogum!) Nejasnosti in sumi glede nepravilnosti pri vpisih volilnih upravičencev v volilne imenike so še dolgo vnašali dvom v glasovalni rezultat.
Pri tem so pri končni odločitvi volivcev odločali strahovi pred izgubo trga, ki ga je podeželskim prebivalcem pomenil Celovec, strahovi povezani s stabilnostjo, prihodnostjo in močno deželno zavestjo. Pri tem se marsikdo ni odločal le na podlagi narodne pripadnosti, ampak tudi lastnih pričakovanj o boljšem življenju. Slovenski prebivalci kronovine Koroške so z narodnim programom Zedinjene Slovenije že v sredini 19. stoletja in prvimi slovenskimi časopisi kljub pritiskom narodnih nasprotnikov ohranjali močno narodno zavest. Zakaj bi bilo v prihodnosti to drugače? Resničnost se je kmalu poigrala z usodo malega srednjeevropskega naroda in ve¬lika pričakovanja glede narodne samoodločbe se leta 1920 niso uresničila. Še huje: takoj po plebiscitu se je pozabilo na obljubljeno narodno enakopravnost in povečal se je pritisk na koroške Slovence, ki so jim bile kršene narodnostne pravice. Pozneje v obdobju nacizma so Slovenci doživeli nasilno raznarodovanje in načrtno germanizacijo.
Rezultati Koroškega plebiscita, izguba Primorske in njenih številnih slovenskih rojakov, izguba izhoda na morje in za gospodarsko življenje izjemno pomembnega tržaškega pristanišča so krepili nezadovoljstvo. Občutek brezizhodne ujetosti je bil v nasprotju z optimizmom, ki ga je prinesel konec prve svetovne vojne. General Rudolf Maister je v časopisu Slovenski narod ob drugi obletnici plebiscita 1922 razmišljal: »Veliki moment za dosego nacionalnih aspiracij je brezpogojno podlegel hrupnemu veselju, da se je Avstrija sploh zrušila. Zato je vsaka nacionalna obmejna ofenziva iz naših central popolnoma izostala iz Beograda, iz Ljubljane, iz Zagreba. In premišljena krepka, a takojšnja nacionalna ofenziva enega samega dne za časa preobrata in splošne zmede bi bila več zalegla in rešila, nego najtrša narodna reševalna borba celih stoletij v normalnih časih.« (Maister 1922: 1; Krese 1990: 242)
Odmeve tesnobnega vzdušja, ki ga pozneje lahko prepoznavamo v slovenski politiki, časopisih, umetnosti in javnem življenju, lahko sledimo tudi na razglednicah, ki so bile natisnjene med obema vojnama.
Razglednice so risali različni avtorji, ki pogosto niso dosegali Gasparijeve avtorske prepoznavnosti in inovativnosti. Tiskale so jih različne tiskarne, izdajatelji pa so bila različna društva. V nadaljevanju objavljamo nekaj primerkov razglednic Združenja vojnih invalidov, Kluba koroških Slovencev v Mariboru in Družbe sv. Cirila in Metoda.