Srednješolcem nudimo pregledna vodstva po stalni in občasnih razstavah. Učne ure se navezujejo na veljavne učne načrte in so nadgradnja znanj, ki jih dijaki osvojijo v razredu. Za maturante, ki se pripravljajo na maturo iz zgodovine, smo pripravili paket petih delavnic, na katerih intenzivno ponovijo slovensko zgodovino 20. stoletja.
Vabljeni tudi na dogodke ob Mednarodnem dnevu spomina na žrtve holokavsta.
Pregledno vodstvo po stalni razstavi Slovenci v 20. stoletju
Voden ogled stalne razstave
Dijakom približa slovensko zgodovino od začetka 20. stoletja do današnjih dni preko pogovorov o ključnih dogodkih preteklega stoletja. Na voljo so tudi delovni listi, prilagojeni starosti otrok, in vodeni ogledi, osredotočeni le na posamezno zgodovinsko obdobje, kot so prva ali druga svetovna vojna, obdobje med vojnama, obdobje od 1945 do 1961 ali obdobje od 1961 do 1980 ter demokratizacija in osamosvojitev Slovenije.
Zadnja leta v vodstvo po stalni razstavi redno vključujemo zgodbe in anekdote iz slovenske zgodovine 20. stoletja. Tako želimo učencem in dijakom dati sidra, na katera navežejo snov, ki jo slišijo pri pouku. In kot pravijo sami, je tako še bolj zanimivo.
Vstopnina v muzej (za ogled vseh razstav): 3 EUR/dijaka
Vodstvo: 1 EUR/dijaka
Trajanje: 90 minut
Ključni cilji
- izgrajevanje, razširjanje in poglabljanje znanja o najpomembnejših dogodkih, pojavih in procesih iz nacionalne zgodovine 20. stoletja
- razvijanje spretnosti časovne in prostorske predstavljivosti
- razvijanje zavesti o narodni identiteti in državni pripadnosti ob razširjanju znanja o slovenski zgodovini
|
Časovnica
Razporejanje raznovrstnih zgodovinskih virov
Učna ura, na kateri dijaki z zgodovinskimi viri sami sestavijo časovni trak zgodovine 20. stoletja. Dodajajo ključne politične, gospodarske in kulturne dogodke, fotografije, izume in predmete. Tako lažje vizualizirajo sočasnost dogodkov, se o njih pogovorijo in si tudi več zapomnijo. Dijaki ponovijo snov, pridobijo vizualen pregled posameznega obdobja in se bolje časovno orientirajo. Delavnico priporočamo vsem skupinam, ki si bodo ogledale stalno razstavo.
Cena: 3 EUR/dijaka
Trajanje: 45 minut
Ključni cilji
- orientacija v času z uporabo časovnega traku
- izdelovanje kronološkega prikaza dogodkov iz preteklosti na preprostem časovnem traku
- poznavanje temeljnih obdobij iz slovenske zgodovine 20. stoletja
- uporabljanje zgodovinskih virov pri raziskovanju preteklosti
|
Dešifriranje sporočil
Tematski pogovor in dešifriranje besedil
Delavnica je sestavljena iz dveh delov. V prvem delu podrobneje spoznamo nemški šifrirni stroj Enigmo in njegove kriptografske značilnosti, po katerih slovi. V drugem delu dijaki sami dešifrirajo dve šifrirani besedili. Pri prvem besedilu skupaj poiščemo ključ. Drugo besedilo pa razvozlajo s pripomočkom za ročno dešifriranje, ki so ga uporabljali vse do izuma Enigme.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 45 minut
Ključni cilji
- pojasnitev pomena izuma in njegova umestitev v zgodovinski čas in prostor
- ugotavljanje vpliva sodobne vojaške tehnične iznajdbe na življenje po vojni
- razvijanje logičnega mišljenja
|
Slovenci v obdobju prve svetovne vojne
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
Na učni uri ob delu z zgodovinskimi viri podrobno spoznamo obdobje prve svetovne vojne. Primerjamo vzroke in povod za začetek vojne, na zemljevidu pokažemo, kje so se bojevali slovenski vojaki, pojasnimo določila in posledice tajnega Londonskega sporazuma s poudarkom na soški fronti, se pogovorimo o vplivu vojne na civilno prebivalstvo in razložimo okoliščine nastanka Države SHS.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 90 minut
Ključni cilji
- umestitev ključnih dogodkov in procesov, povezanih s Slovenci v prvi svetovni vojni, v ustrezen zgodovinski čas in prostor
- razvijanje spretnosti zbiranja in izbiranja informacij iz različnih medijev, kritično presojanje njihove uporabne vrednosti
- oblikovanje svojih zaključkov, mnenj, stališč, interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Slovenci med drugo svetovno vojno
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
Na učni uri ob delu z zgodovinskimi viri podrobno spoznamo obdobje druge svetovne vojne. Ob razkosanem zemljevidu slovenskega ozemlja opišemo življenje pod vsemi štirimi okupatorji, pojasnimo odnos Slovencev do okupacije, nastanek NOB, se pogovorimo o položaju civilnega prebivalstva v obdobju pomanjkanja, omenimo državljansko vojno in zaključne boje druge svetovne vojne na slovenskem ozemlju.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 90 minut
Ključni cilji
- umestitev ključnih dogodkov in procesov, povezanih s Slovenci v drugi svetovni vojni, v ustrezen zgodovinski čas in prostor
- razvijanje spretnosti zbiranja in izbiranja informacij iz različnih medijev, kritično presojanje njihove uporabne vrednosti
- oblikovanje svojih zaključkov, mnenj, stališč, interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Slovenci v prvem desetletju po drugi svetovni vojni
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
Učna ura, ki ob delu z zgodovinskimi viri obravnava obdobje od konca druge svetovne vojne do sredine petdesetih let. Razložimo povojni sistem oblasti in nasilen obračun z nasprotniki, se pogovorimo o značilnostih življenja z vidika gospodarskega, družbenega in socialnega delovanja ter pojasnimo določitev mej. Opišemo tudi značilnosti informbirojevskega spora in posledice le-tega za jugoslovansko notranjo in zunanjo politiko.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 90 minut
Ključni cilji
- umestitev ključnih dogodkov in procesov, povezanih s Slovenci v prvem desetletju po drugi svetovni vojni, v ustrezen zgodovinski čas in prostor
- razvijanje spretnosti zbiranja in izbiranja informacij iz različnih medijev, kritično presojanje njihove uporabne vrednosti
- oblikovanje svojih zaključkov, mnenj, stališč, interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Življenje Slovencev v šestdesetih in sedemdesetih letih 20. stoletja
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
Učna ura, ki ob delu z zgodovinskimi viri obravnava obdobje socializma. Spoznamo, kako so spremembe v gospodarskem, političnem in kulturnem življenju vplivale na spreminjanje načina življenja Slovencev v 60. in 70. letih preteklega stoletja. Med drugim govorimo o dvigu življenjskega standarda, politični krizi, gospodarskih reformah, spremembah ustave, o »liberalizmu«, vplivu zahoda, študentskem gibanju, delegatskem sistemu in dogovorni ekonomiji.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 90 minut
Ključni cilji
- umestitev ključnih dogodkov in procesov, povezanih s Slovenci v 60. in 70. letih, v ustrezen zgodovinski čas in prostor
- razvijanje spretnosti zbiranja in izbiranja informacij iz različnih medijev, kritično presojanje njihove uporabne vrednosti
- oblikovanje svojih zaključkov, mnenj, stališč, interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Modernizacija življenja Slovencev po drugi svetovni vojni
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
Na učni uri primerjamo značilnosti življenja v Sloveniji v posameznih obdobjih po drugi svetovni vojni z vidika gospodarskega delovanja, družbene organizacije, rastoče blaginje in potrošništva ter spoštovanja in kršenja človekovih pravic. Ocenjujemo tudi možnosti in pomen izobraževanja, kulturnega delovanja in športnega ustvarjanja.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 90 minut
Ključni cilji
- umestitev ključnih sprememb v načinu življenja na Slovenskem po drugi svetovni vojni v ustrezen zgodovinski čas in prostor
- razvijanje spretnosti zbiranja in izbiranja informacij iz različnih medijev, kritično presojanje njihove uporabne vrednosti
- oblikovanje svojih sklepov, mnenj, stališč in interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Osamosvojitev Republike Slovenije
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
Voden pregled demokratizacije in osamosvojitve Republike Slovenije (1980–2008) ob zgodovinskih virih. Spoznamo značilnosti in obseg jugoslovanske krize v osemdesetih letih ter razloge, ki so Slovence dokončno odvrnili od Jugoslavije. Pojasnimo ključne dogodke, ki so pripeljali do osamosvojitve. Obnovimo tudi vojno za Slovenijo in prvih dvajset let samostojne države, vključno z njenim mednarodnim povezovanjem.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 90 minut
Ključni cilji
- opisovanje življenja Slovencev v socialistični Jugoslaviji z različnih perspektiv
- pojasnjevanje vzrokov za odločitev Slovencev za lastno državo
- pojasnjevanje mednarodnega povezovanja Slovenije
- z uporabo in učenjem ob raznovrstnih zgodovinskih virih oblikovanje svojih sklepov, mnenj, stališč in interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Oblikovanje slovenske zahodne meje tekom 20. stoletja
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
Na učni uri spoznamo, kako se je oblikovala današnja meja med Slovenijo in Italijo skozi celotno 20. stoletje. Spremljamo potek meje: rapalsko pogodbo, fašizacijo in italijanizacijo, italijansko okupacijo v času druge vojne, delitev Julijske krajine na cono A in B, oblikovanje Svobodnega tržaškega ozemlja in londonski memorandum. Zaključimo z osimskimi sporazumi leta 1975. Delo poteka v skupinah s pomočjo raznovrstnih primarnih in sekundarnih zgodovinskih virov. Poudarek je na sodelovalnem učenju.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 90 minut
Ključni cilji
- umestitev ključnih dogodkov in procesov, povezanih s Slovenci ob zahodni meji, v ustrezen zgodovinski čas in prostor
- analiziranje in primerjanje reševanj slovenske zahodne meje in položaja Slovencev ter njihovega življenja v različnih obdobjih
- analiziranje večperspektivnih zgodovinskih virov in ob njih razvijanje sposobnosti samostojnega izbiranja in odločanja
- oblikovanje svojih zaključkov, mnenj, stališč in interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Določanje slovenskih meja v 20. stoletju
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
Učna ura, ki obravnava nastanek veljavne slovenske meje, ki se je spreminjala in postopno oblikovala skozi 20. stoletje. Ob pisnih in slikovnih virih osvetlimo glavne dogodke, ki so vplivali na nastanek meja, in na položaj prebivalstva na spornih mejnih območjih. Pogovorimo se tudi o položaju slovenskega naroda zunaj Slovenije in o položaju manjšine pri nas.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 120 minut
Ključni cilji
- umestitev ključnih dogodkov in procesov, povezanih s slovensko mejo, v ustrezen zgodovinski čas in prostor
- analiziranje in primerjanje reševanj slovenske meje v različnih obdobjih
- analiziranje večperspektivnih zgodovinskih virov in ob njih razvijanje sposobnosti samostojnega izbiranja in odločanja
- oblikovanje svojih zaključkov, mnenj, stališč in interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Zgodovina migracij in kako je sooblikovala našo družbo
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
V 20. in 21. stoletju smo bili v Sloveniji priča številnim migracijam. Kaj so bili razlogi za to in kako nam zgodovina lahko pomaga pri razumevanju procesa migracij znotraj in izven države? Spoznali bomo, da migracije niso nek nov pojav, temveč imajo že dolgo zgodovino in da se ljudje selijo zaradi različnih razlogov. Razložili bomo izraze, kot so »migrant«, »migracija«, »begunec« in »prosilec za azil« in si na primerih ogledali, kako so migracije sooblikovale družbo, v kateri Slovenci danes živimo?
Trajanje: 60 minut
Cena: 3 EUR/dijaka
Ključni cilji
- umestitev ključnih dogodkov in procesov, povezanih z migracijami v Sloveniji v 20. stoletju, v ustrezen zgodovinski čas in prostor
- analiziranje in primerjanje migracij v različnih obdobjih
- analiziranje večperspektivnih zgodovinskih virov in ob njih razvijanje sposobnosti samostojnega izbiranja in odločanja
- oblikovanje svojih zaključkov, mnenj, stališč in interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Kaj mi povedo zgodovinski viri?
Rokovanje in iskanje informacij iz različnih zgodovinskih virov
Učna ura, ki bo učencem in dijakom pomagala pri učenju uporabe zgodovinskih virov pri vsakdanjem učenju. Na učni uri bodo z branjem fotografij razvili vizualno pismenost, z branjem grafov in izsekov člankov pa spretnost zbiranja in izbiranja, analize, sinteze, kritične presoje vrednosti in uporabnosti informacij, ki jih lahko razberejo iz zgodovinskega vira. Vsebina učne ure zajema razglasitev slovenske samostojnosti in prve dni vojne za Slovenijo, torej 26.–28. 6. 1991.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 60 minut
Ključni cilji
- učenje uporabe raznovrstnih zgodovinskih virov
- razvijanje spretnosti zbiranja in izbiranja informacij iz različnih medijev in kritično presojanje njihove uporabne vrednosti
- z uporabo in učenjem ob raznovrstnih zgodovinskih virih oblikovanje svojih sklepov, mnenj, stališč in interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Jaz in mi
Tematski pogovor ob zgodovinskih virih o človekovih pravicah
Učna ura, ki vključuje javno razpravo. Na začetku se ukvarjamo s temami, kot so človekove pravice in dileme o človekovih pravicah. Te pravice, ki so zapisane v ustavo in deklaracijo o človekovih pravicah, so ključni stebri vsake demokratične družbe. Vendar nobena pravica ni absolutna. Kaj se zgodi, ko je demokracija na kocki? Kaj se zgodi, ko pridejo temeljne pravice v konflikt med seboj? Med pogovorom se mladi naučijo o temeljnih človekovih pravicah in o njih razpravljajo ob zgodbah in predmetih iz slovenske zgodovine 20. stoletja. Spoznanja navežejo na zgodbe, ki jih lahko vsak dan opazijo v njihovi skupnosti. Na učni uri želimo mlade spodbuditi, da oblikujejo svoje mnenje o temah, kot so človekove pravice, rasizem, antisemitizem in strpnost.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 60 minut
Ključni cilji
- oblikovanje pogleda na svet, ki temelji na spoštovanju človekovih pravic, enakosti, demokraciji in odgovornem in kritičnem državljanstvu
- razvijanje sposobnost razumevanja in spoštovanja različnih ver, kultur in skupnosti
- poznavanje pomena medkulturnega dialoga in strpnosti ter premagovanja predsodkov in stereotipov
- poznati pomen medkulturnega dialoga in strpnosti ter premagovanje predsodkov in stereotipov
- razvijanje odprtosti do novih idej, do različnosti, večkulturnosti
- razvijanje kulture dialoga, spoštovanja drugačnih mnenj in stališč
- znati z dokazi zagovarjati svoje poglede in stališča
|
Vodstvo po razstavi Fotoaparat in vojna
Voden ogled občasne razstave (12. 3.-11. 12. 2020)
Na vodstvu bomo sledili kronološkemu pregledu dogodkov in tem iz časa 2. svetovne vojne. Spoznali bomo začetek vojne z razkosanjem slovenskega ozemlja in raznarodovalnimi ukrepi. Videli bomo, kako je vojna spremenila civilno življenje. Spremljali bomo vojaško življenje od spopadov do ranjencev in prehrane. Spoznali bomo dogajanje v zaledju in živahno kulturno dejavnost na osvobojenih ozemljih z ozirom na ženske v vojni. Za konec se bomo seznanili s koncem vojne in hkratno politično situacijo ter z nastankom in obsegom zbirke fotografij iz časa 2. svetovne vojne – t. i. Tekočim fondom.
Vstopnina v muzej (za ogled vseh razstav): 3 EUR/učenca
Vodstvo: 1 EUR/učenca
Trajanje: 60 minut
Ključni cilji
- razviti dovzetnost za različne poglede na zgodovino oz. interpretacije zgodovine ter razumeti, zakaj se pojavijo
- razvijati sposobnost razumevanja in spoštovanja različnih kultur, ver, ras in skupnosti
- obsoditi zločine proti človeštvu
- ob izgrajevanju, poglabljanju in razširjanju znanja iz slovenske zgodovine razvijati zavest o narodni identiteti in državni pripadnost
|
Vodstvo po razstavi 1920
Interaktiven voden ogled občasne razstave (3. 7.-20. 10. 2020)
Razpad Avstro-ogrske monarhije ob koncu prve svetovne vojne in nastanek novih držav, med njimi Kraljevine SHS, je s spremembami državnih meja in številnimi vojnimi posledicami, usodno vplival na vsakdanje življenje evropskih prebivalcev. Leto 1920 je z določili mirovnih konferenc prineslo nove državne meje in zaostrene težave narodnim manjšinam, ki so ostale zunaj okvirov matičnih držav. Spomin na vojno, komemoracije za žrtvami in vojne travme so se mešali z naraščajočim političnim radikalizmom in optimizmom porajajočega se novega življenja, značilnih za dvajseta leta 20. stoletja. Vojna, ki naj bi končala vse vojne, je skupaj s posledicami mirovnih sporazumov evropskim prebivalcem prinesla številne nove probleme. Na razstavi, ki jo namenjamo stoletnici koroškega plebiscita, bomo posebno pozornost namenili zbranemu muzejskemu gradivu vezanemu na koroški plebiscit, rapalsko mejo, požig narodnega doma v Trstu in drobcem iz vsakdanjega življenja v Kraljevini SHS pred stotimi leti.
Razstava sodi v razstavni programski sklop Izbrane podobe 20. stoletja.
Vstopnina v muzej (za ogled vseh razstav): 3 EUR/učenca
Vodstvo: 1 EUR/učenca
Trajanje: 60 minut
Ključni cilji
- učenje uporabe raznovrstnih zgodovinskih virov
- razvijanje spretnosti zbiranja in izbiranja informacij iz različnih medijev in kritično presojanje njihove uporabne vrednosti
- z uporabo in učenjem ob raznovrstnih zgodovinskih virih oblikovanje svojih sklepov, mnenj, stališč in interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Vodstvo po razstavi Plebiscit 1990
Interaktiven voden ogled občasne razstave (3. 12. 2020-22. 1. 2021)
V začetku oktobra leta 1990 je na skupščinskem zasedanju poslanska skupina Socialistične stranke Slovenije predlagala izvedbo plebiscita, na katerem bi se volivci še pred sprejetjem nove slovenske ustave izrekli za samostojno državo Slovenijo. Demos je ta predlog sprva zavrnil, ker bi s tem prehiteli načrtovan potek osamosvojitve s sprejetjem ustave. Ker pa se je sprejetje ustave zamikalo, so novembra v Demosu sklenili, da bi se plebiscit izvedel prej. V drugi polovici novembra so predsedniki vseh parlamentarnih strank dosegli soglasje glede datuma in plebiscitarnega vprašanja, ki se je glasilo: »Ali naj Republika Slovenija postane samostojna in neodvisna država?« Politične stranke in poslanske skupine skupščine RS so v začetku decembra podpisale sporazum o skupnem nastopu na plebiscitu.
Plebiscit, ki je potekal pod geslom »Štiri milijone pridnih rok«, je bil v nedeljo, 23. decembra 1990. Glasovanja se je udeležilo 93,4% volilnih upravičencev, za samostojnost in neodvisnost Slovenije pa se jih je izreklo 88,5%. Rezultati plebiscita so bili uradno razglašeni tri dni pozneje, 26. decembra 1990. Danes ta dan praznujemo kot Dan samostojnosti in enotnosti.
Razstava sodi v razstavni programski sklop Izbrane podobe 20. stoletja.
Vstopnina v muzej (za ogled vseh razstav): 3 EUR/učenca
Vodstvo: 1 EUR/učenca
Trajanje: 60 minut
Ključni cilji
- učenje uporabe raznovrstnih zgodovinskih virov
- razvijanje spretnosti zbiranja in izbiranja informacij iz različnih medijev in kritično presojanje njihove uporabne vrednosti
- z uporabo in učenjem ob raznovrstnih zgodovinskih virih oblikovanje svojih sklepov, mnenj, stališč in interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Vodstvo po razstavi Čefurji
Interaktiven voden ogled občasne razstave (28. 1.-26. 5. 2021)
SSKJ pod geslo čefur navede: pripadnik kateregakoli naroda nekdanje Jugoslavije razen Slovencev, živeč v Sloveniji. Na vodstvu skozi razstavo bomo spoznali zgodovinski pregled preseljevanja prebivalcev iz nekdanjih jugoslovanskih republik v Slovenijo po koncu 2. svetovne vojne. Vprašali se bomo, kdo so in kakšna je stereotipna podoba čefurja? Spoznali bomo osebne zgodbe priseljencev in njihovih potomcev, zgodbe o migriranju, preseljevanju in pripadnosti.
Razstava je del evropskega mednarodnega projekta »Identiteta na prepihu« (Identity on the Line).
Vstopnina v muzej (za ogled vseh razstav): 3 EUR/učenca
Vodstvo: BREZPLAČNO
Trajanje: 60 minut
Ključni cilji
- oblikovanje pogleda na svet, ki temelji na spoštovanju človekovih pravic, enakosti, demokraciji in odgovornem in kritičnem državljanstvu
- razvijanje sposobnost razumevanja in spoštovanja različnih ver, kultur in skupnosti
- poznavanje pomena medkulturnega dialoga in strpnosti ter premagovanja predsodkov in stereotipov
- učenje uporabe raznovrstnih zgodovinskih virov
- razvijanje spretnosti zbiranja in izbiranja informacij iz različnih medijev in kritično presojanje njihove uporabne vrednosti
- z uporabo in učenjem ob raznovrstnih zgodovinskih virih oblikovanje svojih sklepov, mnenj, stališč in interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
2. svetovna vojna v Sloveniji skozi fotografijo
Tematski pogovor in delo s fotografijami
Na podlagi razstavljenih fotografij in zgodovinskih virov učenci ali dijaki odgovorijo na osrednje vprašanje, ki je: »Kaj se lahko naučimo o 2. svetovni vojni iz razstavljenih fotografij?« Z odgovori na vnaprej zastavljena vprašanja spoznamo kronologijo dogajanja v Sloveniji v času 2. svetovne vojne. Učence ali dijake spodbudimo k natančnemu opazovanju fotografij in k razpravi. Vsebino pogovora narekujejo fotografije, ki so na razstavi.
Delavnica poteka ob razstavi Fotoaparat in vojna.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 60 minut
Ključni cilji
- razvijanje spretnosti zbiranja in izbiranja informacij iz različnih medijev (razstavljenih z uporabo in učenjem ob raznovrstnih zgodovinskih virih razvijati spretnosti preproste uporabe zgodovinskih raziskovalnih metod
- razvijati zmožnosti preproste analize, sinteze in interpretacije uporabnih in verodostojnih podatkov in dokazov iz zgodovinskih virov in literature iz različnih medijev
- razviti dovzetnost za različne poglede na zgodovino oz. interpretacije zgodovine ter razumeti, zakaj se pojavijo
- razvijanje zavesti o narodni identiteti in državni pripadnosti
|
Časovnica na temo 2. svetovne vojne
Razporejanje raznovrstnih zgodovinskih virov
Učna ura, na kateri učenci ali dijaki zložijo časovni trak ključnih dogodkov iz obdobja 2. svetovne vojne v Sloveniji. Viri so različni: fotografije, članki, razglasi, slike muzejskih predmetov. Učenci ali dijaki vizualizirajo sočasnost dogodkov, berejo informacije iz virov, se o njih pogovorijo in si tudi več zapomnijo. Z učno uro želimo predvsem izboljšati njihovo časovno orientacijo.
Delavnica poteka ob razstavi Fotoaparat in vojna.
Trajanje: 60 minut
Cena: 3 EUR/učenca
Ključni cilji
- orientacija v času z uporabo časovnega traku
- izdelovanje kronološkega prikaza dogodkov iz obdobja 2. svetovne vojne na preprostem časovnem traku
- poznavanje temeljnih dogodkov iz obdobja 2. svetovne vojne v Sloveniji
- uporabljanje zgodovinskih virov pri raziskovanju preteklosti
- z uporabo in učenjem ob raznovrstnih zgodovinskih virih oblikovanje svojih sklepov, mnenj, stališč in interpretacij
|
Razlika med civilnim prebivalstvom in vojsko za časa 2. svetovne vojne
Iskanje odgovora na osrednje vprašanje s pomočjo virov
Učna ura, na kateri učenci in dijaki odgovorijo na osrednje vprašanje, ki je: »Kaj so bile razlike in sorodnosti med življenjem civilistov v mestih in vojakov na bojišču?«. Za učno gradivo bodo služile razstavljene fotografije, kopije dokumentov oz. zgodovinskih virov ter usmerjevalna vprašanja. Učenci ali dijaki bodo s pomočjo vprašanj iz virov poiskali sorodnosti in razlike ter argumentirali svoje odločitve.
Delavnica poteka ob razstavi Fotoaparat in vojna.
Trajanje: 60 minut
Cena: 3 EUR/učenca
Ključni cilji
- učenje uporabe raznovrstnih zgodovinskih virov
- razvijanje spretnosti zbiranja in izbiranja informacij iz različnih medijev in kritično presojanje njihove uporabne vrednosti
- z uporabo in učenjem ob raznovrstnih zgodovinskih virih oblikovanje svojih sklepov, mnenj, stališč in interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Individualna izkušnja migracije in identitete – Kdo sem jaz?
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
Pogosto se zgodi, da so resnične zgodbe o preseljevanju skrite za suhoparnimi diagrami, zemljevidi in podatki. Le redko slišimo zgodbe priseljencev in vzroke za migracije. A nikoli ne smemo pozabiti, da so za vsemi statističnimi številkami skrite osebne zgodbe, zgodbe ljudi. Prav te pripovedi velikokrat zamajajo naš pogled in nas redko pustijo ravnodušne. Na učni uri bomo spoznali, da statistični podatki kažejo le en del zgodb o preseljevanju, da stereotipi o drugačnosti velikokrat ne držijo. Spoznali bomo zgodbe ljudi, ki so se selilil v Slovenijo po 2. svetovni vojni in se spopadali s številnimi težavami in novimi izzivi. Prav poznavanje zgodovine priseljevanja po 2. svetovni vojni lahko vpliva na sedanje razumevanje naših prijateljev, znancev ali ljudi, ki jih poznamo zgolj iz ulice. Pri tem pa se odpira najpomembnejše vprašanje, kdo sem jaz? Kdo sem in kakšne so moje lastnosti? Identiteta (ali celo identitete) se nenehno spreminja in razvija, zato tudi spreminjamo naša stališča o tem, kdo smo in kaj nas definira.
Delavnica poteka ob razstavi Čefurji.
Trajanje: 60 minut
Cena: 3 EUR/dijaka
Ključni cilji
- oblikovanje pogleda na svet, ki temelji na spoštovanju človekovih pravic, enakosti, demokraciji in odgovornem in kritičnem državljanstvu
- razvijanje sposobnost razumevanja in spoštovanja različnih ver, kultur in skupnosti
- poznavanje pomena medkulturnega dialoga in strpnosti ter premagovanja predsodkov in stereotipov
- učenje uporabe raznovrstnih zgodovinskih virov
- razvijanje spretnosti zbiranja in izbiranja informacij iz različnih medijev in kritično presojanje njihove uporabne vrednosti
- z uporabo in učenjem ob raznovrstnih zgodovinskih virih oblikovanje svojih sklepov, mnenj, stališč in interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Migracije med včeraj in danes – Kako mediji poročajo o migracijah in migrantih?
Iskanje informacij iz raznovrstnih zgodovinskih virov, delo v skupini, poročanje
Objave v medijih pomembno vplivajo na naše razumevanje sveta in družbe, v kateri živimo. Vsaka beseda oblikuje stališča in ustvarja mnenja o ljudeh. Besedi migrant in migracije se v zadnjih letih pojavljajo ob izrazito polariziranih konotacijah. Zanima nas, na kakšen način ta črno-beli pogled vpliva na naše razumevanje sodobnih dogodkov in pojavov? Na učni uri bomo pogledali, kako mediji poročajo o temah migracij, kako te informacije lahko razumemo, kako dojemamo polje drugačnosti in kako vsaka beseda lahko vpliva na stališča ter ustvarja mnenja o ljudeh.
Delavnica poteka ob razstavi Čefurji.
Trajanje: 60 minut
Cena: 3 EUR/dijaka
Ključni cilji
- poznavanje pomena medkulturnega dialoga in strpnosti ter premagovanja predsodkov in stereotipov
- razviti dovzetnost za različne poglede na zgodovino oz. interpretacije zgodovine ter razumeti, zakaj se pojavijo
- učenje uporabe raznovrstnih zgodovinskih virov
- razvijanje spretnosti zbiranja in izbiranja informacij iz različnih medijev in kritično presojanje njihove uporabne vrednosti
- z uporabo in učenjem ob raznovrstnih zgodovinskih virih oblikovanje svojih sklepov, mnenj, stališč in interpretacij
- razvijanje socialnih spretnosti pri različnih oblikah sodelovalnega učenja
|
Delavnica izdelave fotografij brez fotoaparata
Ustvarjalna delavnica razvijanja fotografij
Vlastja Simončič (1911–2000) je bil mednarodno priznani umetniški fotograf in fotografski pedagog. Razvil je fotografske postopke za izdelavo fotografij brez fotografskega aparata in temnice. Dijaki bodo eksperimentirali in razvijali svojo ustvarjalnost v tehnikah risanja in slikanja na svetlobi – izdelovali bomo starograme in kemograme.
Cena: 3,00 EUR/dijaka
Trajanje: 45 minut
Ključni cilji
- razvijanje umetniške predstavljivosti in domišljije z zamišljanjem in ustvarjanjem
- doživljanje in spoznavanje umetniških jezikov in njihovih izraznih lastnosti
- uporaba in razvijanje spretnosti; spoznavanje, raziskovanje, eksperimentiranje z umetniškimi sredstvi in njihovimi izraznimi lastnostmi
- odkrivanje in negovanje specifičnih umetniških sposobnosti in nadarjenosti
|
Vodstvo po razstavah ali delavnice lahko rezervirate na spodnjih kontaktih. V kolikor imate kakršna koli vprašanja, povezana s pedagoško-andragoškim delom, nas prav tako kontaktirajte. Z veseljem vam bomo odgovorili.
Nataša Robežnik, kustosinja pedagoginja
T (01) 300 96 21
M 051 353 901
E natasa.robeznik@muzej-nz.si