Tipična primorska arhitektura na Pfeiferjevih fotografijah
Ob koncu druge svetovne vojne meja med
Italijo in Jugoslavijo še ni bila dokončno določena. Študijski odsek pri Pokrajinskem
narodnoosvobodilnem odboru za Slovensko primorje in Trst je skupaj z Oddelkom
za mejna vprašanja v Ljubljani in Ministrstvom za zunanje zadeve v Beogradu
dokazoval svoj prav z različnimi dokumenti, ki bi kazali na večinsko slovensko
prebivalstvo in večstoletno slovensko kulturo na spornem mejnem območju. S tem
namenom je bila ustanovljena posebna skupina, katere član je bil tudi fotograf
Marjan Pfeifer, sicer novinar fotoreporter in vodja fotografskega oddelka v
Uradu za informacije pri Predsedstvu prve slovenske vlade (iz tovrstnega urada
je kasneje izšlo podjetje Foto Slovenija, katerega fotografije hranimo v našem
muzeju). Pfeifer je skupaj s preostalima članoma skupine – slikarjem Lojzetom
Spacalom in zgodovinarjem ter referentom za arhive in kulturno dediščino pri
študijskem odseku ONOO Gorica Ludvikom Zorzutom – potoval po Primorskem in zbiral ter fotografiral zanimivosti okolja
in tamkaj živečih ljudi. Vse to so počeli z namenom priprave kulturnega
memoranduma za zavezniško komisijo, katere naloga je bila določiti mejo med
Italijo in Jugoslavijo po 2. svetovni vojni.[1] Priporočeno je bilo fotografirati stare domače napise na hišah, nagrobnike ter
druge krajevne in naravne znamenitosti.
Med fotografiranjem naravnih in kulturnih
znamenitosti primorskega okolja je Pfeifer med drugim v svoj objektiv ujel tudi
tipično primorsko arhitekturo. Ob obisku Goriških Brd je tako fotografiral kaminsko kuhinjo, za katero je značilno
odprto ognjišče z urejenim odvajanjem dima skozi napo in zidani dimnik – raufnik.
Na številnih fotografijah je moč opaziti pravokotne, lahko tudi
polkrožne izzidke, namenjene odvajanju dima oz. razločevanju ognjevarnega
spahnjenega dela, ki jih na Krasu imenujejo spahnjenca,
v Vipavski dolini in Brdih pa žbatafur,
na strehi katerega stoji raufnik.[2]
Poleg tega je v vaseh fotografiral tipične oboke, ki jih na Primorskem
imenujejo kalone in zunanje hodnike
oz. ganke, pod katerimi stoji leseno
ogrodje za vinsko trto – latnik. Na
fotografijah ne manjka niti znamenito primorsko oziroma kraško dvorišče, t. i. borjač, sredi katerega stoji kamnit
vodnjak – šterna.
[1] SI AS 1816, Okrožni NOO za Goriško okrožje, šk. 10/1, »Fotoposnetki naravnih in krajevnih lepot v Brdih in v Soški dolini«.
[2] Ledinek
Lozej, Špela. »Kaminska kuhinja v Vipavski dolini«. V: Historični seminar 10,
ur. Katarina Šter, 83–103. Ljubljana: Založba ZRC SAZU, 2012.