Jože Petek
Katarina Jurjavčič
05.05.2020
Katarina Jurjavčič
05.05.2020

Jože Petek

Jože PETEK, 14. divizija pri cerkvi sv. Fabijana in Boštjana, Radež, Loka pri Zidanem mostu, 12. februar 1944. Zbirka Tekoče gradivo, steklena plošča, reprodukcija, 5,8 x 7,8 cm, inv. št.: pl9127/a.

JOŽE PETEK, PARTIZANSKI FOTOREPORTER
 
»Dober fotoreporter bo iskal zmeraj nadpovprečne motive. Našel jih bo, če doživlja čas in kraj, v katerem dela, če ga dobro razume in z ljudstvom čustvuje. Dobremu fotoreporterju je torej poleg znanja potrebna tudi znatna mera domišljije in bogato čustvovanje. Le tak fotoreporter je iznajdljiv, zna, če je treba, inscenirati, da je slika živa, dinamična, ne suhoparna in mrtva; zna biti, če je treba, vsiljiv, da izve, kaj se dogaja tu in kaj tam in ne pričakuje drezanj ter informacij samo »od zgoraj«.« (O nalogah partizanskega fotoreporterja, sestanek fotoreporterjev črnomaljskega okrožja, 13. junij 1944)
 
Med ohranjeno partizansko fotografsko dediščino je posebej izstopajoč fotografski opus Jožeta Petka. Jože Petek se je rodil 31. avgusta 1912 v Ribnici na Dolenjskem in se že v času šolanja začel ukvarjati s fotografijo. Vojna ga je kot gradbenega tehnika zajela v Mariboru. Jože Petek se je v partizanske vrste vključil po kapitulaciji Italije in bil takoj vključen v fotoreportersko delo. Zaradi kvalitete so njegovi posnetki takoj zbudili pozornost. To najbolj velja za cikel fotografij, ki jih je posnel, ko je od jeseni 1943 do prihoda na Štajersko, spremljal pohod 14. divizije. Med fotografijami je simbolno najbolj izstopajoča partizanska kolona, ki jo uvrščamo med najbolj prepoznavne podobe slovenskega partizanskega odporniškega gibanja. Petkova fotoreportaža pohoda 14. divizije je gotovo najpomembnejša fotoreportaža vojnega obdobja 1941 – 1945. Po izpovednosti je soroden t.i. partizanskim grafičnim mapam. Ta edinstveni fotografski cikel je bil skoraj ves čas obremenjen z ideološko navlako in tako nikoli zares ni bilo prepoznano njegovo bistvo. Petkov cikel je predvsem poveličevanje človeškega trpljenja in neprostovoljnega žrtvovanja tako zaradi nenehnih spopadov kot hudih vrememskih pogojev. Iztok Durjava tako ocenjuje, da je Petkova umetnost pri ciklu fotografij pohoda 14. divizije močno presegla zgodovinski trenutek in postala univerzalna človeška vrednost, ki lahko še vedno globoko žarči v našo zavest in naš čas. Kot šef foto sekcije propagandnega odseka pri štabu 4. operativne cone je Jože Petek padel 3. januarja 1945 nad Lučami v Zgornji Savinjski dolini.

Prijava na e-novice

Brezplačne novice o dogodkih in projektih Muzeja novejše zgodovine Slovenije.